خبر از قرآن خوان جهنمی

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : کمیل : خبر از قرآن خوان جهنمی

همان طور كه اشاره شد كميل از اصحاب سر و خفاي اميرالمومنين عليه السلام بوده است و او گاهي با حضرت شب ها در اطراف كوفه گردش مي نمود. در يكي از شب ها اميرمومنان عليه السلام براي رفتن به خانه، از مسجد بيرون شد در حالي كه پاسي از شب مي گذشت. همراه با كميل حركت كرد در وسط راه به خانه اي رسيدند كه صداي بسيار حزين و دل ربايي از آن به گوش مي رسيد. كميل مي گويد: صاحب خانه با تلاوت قرآن كريم و اين آيه «امن هو قانت اناء الليل»(1) مرا ميخ كوب كرد، در دلم او را تحسين مي كردم ولي چيزي نگفتم، در همين انديشه و فكر بودم كه امام عليه السلام متوجه تعجب من شد و فرمود:

يا كميل، لا يعجبك طنطنه الرجل، انه من اهل النار، سانبيك فيما بعد؛
اي كميل، همهمه و صداي دلرباي اين مرد تو را به شگفتي وا ندارد، زيرا صاحب آن صدا، اهل آتش است! و در آينده نزديك به تو از او خبر خواهم داد.
كميل مي گويد: من از مكاشفه امام عليه السلام و اين كه چنين مردي جهنمي خواهد بود و نيز از اشراف او بر فكر و باطن من متحير و شگفت زده شدم ولي چيزي نگفتم و علم آن را به آينده اي كه امام گفته بود واگذار كردم و به همراه حضرت عبور كرديم و گذشتيم و به منزل رسيديم. مدتي از اين ماجرا گذشت تا قضيه خوارج نهروان پيش آمد و حضرت با آنها جنگيد.
كميل مي گويد: در همان لحظاتي كه علي عليه السلام مي جنگيد و شمشير مي زد ناگهان به من نگاهي انداخت و در حالي كه شمشيرش از كشته هاي نهروانيان رنگين بود، سر شمشير خود را بر روي سر يكي از كشته هاي خوارج نهروان گذاشت، و به من فرمود: اي كميل، اين سر همان شخصي است كه نزديك نيمه آن شب آيه كريمه «امن هو قانت اناء الليل» را قرايت مي كرد و حال دلنشين او تو را به اعجاب واداشته بود. كميل از فرط خوش حالي خود را روي دست و پاي حضرت انداخت و پاهاي امام را بوسيد و از خداوند طلب مغفرت و پوزش كرد.(2).
*****
زمر 39، آيه 9 «آيا چنين كسي با ارزش است يا كسي كه در ساعات شب به عبادت مشغول است».
مستدرك سفينه البحار، ج 9، ص 186، ماده كمل.

 

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

کمیل و امارت بر شهر هیت

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : کمیل : کمیل و امارت بر شهر هیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *