نقش سازنده عمّار در جمل

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : نقش سازنده عمّار در جمل

قبل از شروع جنگ جمل امير مومنان عليه السلام دو بار نامه براي ابو موسي اشعري حاكم كوفه نوشت و از او خواست مانع حركت مردم براي كمك به آن حضرت نشود؛ اما ابو موسي توجهي نكرد و در جلوگيري حركت مردم اصرار ورزيد، لذا امام عليه السلام، عمار و امام حسن را به همراه نامه اي به كوفه اعزام كرد و آن دو نامه را براي مردم خواندند.
آن گاه امام حسن خطبه اي خواند و درباره مناقب امير مومنان و لزوم حمايت از او سخن گفت. پس از آن حضرت، عمار ياسر برخاست و پس از حمد و سپاس الهي و درود بر پيامبر صلي الله عليه و آله چنين گفت: اي مردم، برادر پيامبرتان و پسر عموي او از شما مي خواهد براي ياري دين خدا حركت كنيد، و اينك خداوند شما را در مورد دو چيز در بوته امتحان قرار داده: يكي در مورد حرمت و حق دين شما و دومي در مورد حق مادرتان (عايشه)، بديهي است كه حق دين شما واجب تر و رعايت حرمت آن بزرگ تر است. اي مردم، بر شما باد ملازمت با امامي كه لازم نيست به او آداب آموخته شود و فقيهي كه لازم نيست به او فقه و دانشي تعليم داده شود. او نيرومندي است كه در جنگ درماندگي ندارد و كسي است كه در اسلام داراي چنان سابقه اي است كه هيچ كس را به آن راه نيست و اگر شما به حضورش رويد، به خواست خداوند كار شما را براي شما روشن مي سازد.
آن گاه ابو موسي دوباره مردم را از رفتن به جنگ برحذر داشت اما با اعتراض عمار مواجه شد، تا اين كه خبر به اميرمومنان رسيد و ايشان مالك اشتر را به كوفه فرستاد و او نيز ابو موسي را عزل و به همراه دوازده هزار نيرو از كوفه به امام پيوست.(1).
*****
ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، ج 4، ص 10 – 20؛ تاريخ طبري، ج 4، ص 481 – 482.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سرد شدن آتش بر عمّار

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : سرد شدن آتش بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *