آخرین سخن عمّار و قاتل او

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : آخرین سخن عمّار و قاتل او

عمار قبل از شهادت خود وصيت كرده بود كه: مرا با لباس هاي خونينم دفن كنيد تا در حضور پروردگارم حجتي عليه اين جماعت نا جوانمرد اقامه كنم.(1) از اين رو اميرالمومنين عليه السلام بر جنازه او نماز خواند و بدون غسل و كفن او را به خاك سپرد.(2).

البته آن حضرت، با ساير شهداي صفين نيز اين گونه عمل كرده و اين اعتقاد شيعه است كه شهيد در معركه قتال بدون غسل و كفن به خاك سپرده مي شود و تنها بر جنازه او نماز خوانده مي شود.(3).
ابن اثير مي نويسد: در مورد قاتل عمار اختلاف نظر است.(4) برخي قاتل او را عمرو بن حارث خولاني، و شركي بن سلمه مرادي و عقبه بن عامر جهني دانسته اند كه ابتدا به او حمله كردند و بعد سر از پيكرش جدا نمودند و برخي قاتل او را «ابو العاديه مزني» دانسته و برخي گفته اند كه عقبه بن عامر جهني ابتدا به عمار حمله كرد و چون بر زمين افتاد ابو العاديه، آن بزرگوار را به قتل رساند و سر از پيكر مطهرش جدا كرد. عجيب آن كه اين دو نفر براي گرفتن جايزه از معاويه بر سر كشتن عمار با يك ديگر به ستيز برخاستند و هر يك مدعي بودند كه عمار را او كشته است!
عمرو عاص مي گويد: من شاهد و نظاره گر صحنه ستيز اين دو جنگجو بر سر قتل عمار بودم و گفتم: به خدا سوگند كه جدال و ستيز آن دو نيست مگر بر آتش جهنم. عمرو عاص در ادامه مي گويد: «والله لوددت اني ميت قبل هذا اليوم بعشرين سنه؛ به خدا سوگند كه آرزو داشتم بيست سال قبل از اين مرده بودم تا اين گونه شاهد و جزو قاتلان عمار و گروه تجاوزكار نبودم.»(5).
كشي از حمران بن اعين روايت مي كند كه گفت: از امام باقر عليه السلام سوال كردم كه نظر شما درباره عمار بن ياسر چيست؟ امام سه مرتبه فرمود: «رحم الله عمارا؛ خداوند عمار را رحمت كند.» و سپس فرمود: او در ركاب اميرالمومنين عليه السلام پيكار نمود و به درجه شهادت رسيد.(6).
*****
رجال كشي، ص 33، ح 64؛ اسد الغابه، ج 4، ص 47.
اسد الغابه، ج 4، ص 47.
اسد الغابه، ج 4، ص 47.
ابن ابي الحديد در شرح خود ج 8، ص 24 قاتل عمار را به نام «ابن حري» و مسعودي در مروج الذهب ج 2، ص 21 «ابو حواء سكسكي» و در وقعه صفين «ابن جون سكوني» ناميده شده است.
اسد الغابه، ج 4، ص 47.
رجال كشي، ص 29، ح 56.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سرد شدن آتش بر عمّار

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : سرد شدن آتش بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *