عمار بن أبی سلامه دالانی

[ad_1]

پایگاه فرهنگی مذهبی سلم :

اشاره

عمار پسر «ابی‌سلامه بن عبدالله بن عمران راس بن دالان»(۱) است. فرزندان دالان همگی از تیره «همدان» بوده‌اند(۲). سماوی از «کلبی» و «ابن‌حجر» نقل کرده که ابوسلامه و عمار هر دو از صحابه بوده‌اند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را رؤیت کرده بودند(۳).

«ابوجعفر طبری» گزارش کرده: عمار بن ابی‌سلامه از اصحاب امام علی علیه‌السلام و مجاهدین در برابر امام در جنگ‌های سه‌گانه (صفین، جمل و نهروان) بوده است.

گفت‌و‌گوی او با امام، هنگامی که امام علیه‌السلام از ذی‌قار به سوی بصره حرکت می‌فرمود، چنین است: «یا امیرالمؤمنین، اذا قدمت علیهم فماذا تصنع؟ فقال: ادعوهم الی الله و طاعته. فان ابوا قاتلتهم، فقال ابوسلامه: اذن لن یغلبوا داعی الله؛ ای امیرمؤمنان، وقتی که (به اهل بصره) فرود آمدید چه می‌کنید؟ آن حضرت فرمود: آنها را به سوی خداوند و اطاعت او دعوت می‌کنم. پس اگر سرپیچیدند با آنها می‌جنگیم. ابوسلامه گفت: در این هنگام است که آنها به دعوت‌کننده به سوی خداوند غلبه نخواهند کرد»(۴).

شهادت عمار بن ابی‌سلامه

«ابن‌حجر» گفته است، که عمار در کربلا در خدمت امام حسین علیه‌السلام بود و همراه با آن حضرت با دشمن جنگید تا به شهادت رسید(۵)، صاحب مناقب شهادت او را در حمله نخستین دانسته است. او همراه عده‌ای از یاران به شهادت رسید(۶).

پی نوشت‌ها: 

(۱) تسمه من قتل مع الحسین علیه‌السلام، ش ۹۷.

(۲) ابصار العین، ص ۱۳۳.

(۳) ابصار العین، ص ۱۳۳.

(۴) ر. ک: ابصار العین، ص ۱۳۴.

(۵) الاصابه فی تمییز العابه، ج ۵، ص ۱۰۷.

(۶) مناقب آل ابی‌طالب، ج ۴، ص ۱۱۳.

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

فضایل اهل بیت در صحیح بخاری

[ad_1] پایگاه فرهنگی مذهبی سلم :  (خلاصه: کتاب صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت پس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *