مسجد تاریخی ارمنستان به ایران واگذار می‌شود +تصاویر

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

دولت ارمنستان مسجد تاریخی کبود، واقع در مرکز ایروان پایتخت این کشور را برای ۹۹ سال به ایران واگذار می‌کند.
به گزارش شفقنا به نقل از العالم، قرارداد مربوط به واگذاری این مسجد تاریخی متعلق به دوره قاجار، به زودی میان وزارت فرهنگ ارمنستان و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان امضا خواهد شد.
به گفته «هاسمیک بوغوسیان» وزیر فرهنگ ارمنستان، ایران از ساختمان مسجد کبود به عنوان مرکز فرهنگی استفاده خواهد کرد.
طبق یک تصمیم دیگر دولت ارمنستان، مالکیت مسجد کبود و زمین اطراف آن با جمهوری ارمنستان است. این مسجد در فهرست دولتی آثار غیر منقول تاریخی و فرهنگی این کشور قرار دارد.
مسجد جامع کبود ایروان در سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ شمسی توسط بنیاد مستضعفان ایران و با نظارت سازمان میراث فرهنگی توسط استادکاران تبریزی مرمت شد.
این اثر تاریخی که تنها مسجد و مدرسه شهر ایروان است، در حدود سال ۱۱۷۹ هجری قمری، مطابق با سال های ۶۵ ـ ۱۷۶۴ میلادی توسط «حسینعلی خان ایروانی» والی ایروان بنا شد.
«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشورمان به تازگی اعلام کرد: کارشناسان و متخصصان ایرانی برای مرمت و تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد کبود ایروان عازم ارمنستان می شوند.
وی افزود: پس از سفر معاون اول رئیس جمهوری و رئیس و مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی به ارمنستان قرار شد اقدامات مرمتی، حفاظتی و تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع کبود ایروان که از جهاتی به مسجد کبود تبریز شباهت دارد توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی انجام شود.
وی درخصوص ارزش های فرهنگی مسجد کبود ایروان اظهار کرد: مسجد جامع کبود ایروان تنها یادگار باقی مانده از قرن هجدهم میلادی (سده دوازدهم هجری قمری) معماری مساجد ایرانی در کشور ارمنستان است که معماری آن الهام گرفته از مسجد کبود تبریز بوده و اثر تاریخی منحصر به فرد و واجد ارزش ملی و جهانی است.
معاون میراث فرهنگی با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله مسجد ـ مدرسه جامع کبود ایروان اضافه کرد: مسجد جامع کبود ایروان هم اکنون به دلیل رطوبت بخش های داخلی بنا و مشکلات نگهداری دچار آسیب های مختلف شده است.
irendaya001

irendaya002

irendaya003

irendaya004

انتهای پیام

selm.ir

خبر قبلیاحتمال صدور ۳۵ سال حبس علیه عاملان غرق شدن کودک سوری
خبر بعدیویدئو: این مرد ثروتمند کُرد خانه ای شبیه به کاخ سفید ساخته است

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *