خراسان تهدیدی جدی برای آسیای مرکزی

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

به گزارش «شیعه نیوز»،  «دنیا» در شماره اخیر خود نوشت، جنبش اسلامی «خراسان» تحت رهبری «محسن الفدهی» یکی از افراد نزدیک به «اسامه بن لادن» خطر جدیدی برای آسیای مرکزی محسوب می‌شود که زیانش بیشتر از داعش است.

با توجه به نوشته این هفته‌نامه، تشکیل دادن دولت خراسان در آسیای مرکزی، از جمله قزاقستان یکی از اهداف اصلی جنبش اسلامی «خراسان» برشمرده می‌شود.

«دنیا» با استناد از یک نشریه قزاقی آورده است، منحصر به فرد بودن الفدهی در آن است که وی برای جنگجویان اسلامی در سوریه، عراق و افغانستان نیروهای جدید منتقل می‌کند که در بین آن‌ها اتباع کشورهای آسیای مرکزی، از جمله قزاقستان وجود دارند. وی همچنین  متهم در سرمایه گذاری در القاعده می‌باشد.

این هفته‌نامه با تکیه به خدمات استخباراتی آمریکا آورده است، گروه «خراسان» می‌تواند با جنگجویان «جبهه النصره» متحد شوند و از توجه جامعه جهانی به داعش به خوبی استفاده کرده، نیروهای خود را تقویت دهند. همچنین فرضیه‌ای وجود دارد که شایعات در مورد موجودیت داعش در افغانستان را آن‌ها هدفمندانه راه‌اندازی کرده‌اند، تا در این مدت برای خود در این کشور جای پا درست کنند و از آنجا به کشورهای آسیای مرکزی وارد شوند.

دنیا ادامه داد، این موضوع عجیب است که داعش نیز مانند این جنبش جدید تشکیل خلافت را با نام «خراسان» در مقیاس ‌‌بزرگ‌تر در سر دارد. بر اساس اطلاعات خدمات جاسوسی غرب، احتمال آن وجود دارد که یک قسمت گروه تروریستی داعش به جنبش اسلامی «خراسان» پیوسته‌اند و علت اصلی‌ آن بمباران گروه‌های داعش در عراق می‌باشد.

این نشریه در ادامه نوشت، خراسان یک جزء القاعده بوده، در شبه جزیره عربستان مستقر شده است. هدف این گروه قبل از همه مورد حمله قرار دادن هواپیما‌ها می‌باشد که این موضوع بسیار خطرناک است. این گروه پول، تجهیزات پیشرفته‌ای در اختیار دارد.

هفته نامه دنیا در ادامه آورده است، تاریخ خراسان بزرگ نه تنها حدود امروزی ایران، بلکه تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان را نیز در بر می‌گرفت. این گروه‌ها می‌خواهند وسعت قبلی این قلمرو را برقرار کنند.

به نوشته این نشریه، به تعبیر این گروه‌ها، به دولت بزرگ خراسان باید همه کشورهای شبه جزیره پیرنه و بالکان و کشورهای آسیای مرکزی ملحق شوند. در نقشه آن‌ها ایران به طور کلی وجود ندارد، زیرا بیشتر اهالی آن را شیعه‌ها تشکیل می‌دهند و داعش آن را به فهرست دشمنان اصلی خود وارد کرده است. آن‌ها قصد دارند شیعی ها را در تمام جهان نابود کنند.

این هفته‌نامه با تکیه به سخنان یک کار‌شناس قزاق تصریح کرد، گروه‌های تروریسی در حال حاضر برای قزاقستان خطر جدی ندارند، اما خطر افراط گرایی دینی برای ازبکستان مشکل کلیدی است.

این نشریه ادامه داد، به باور «عسکر نورشه» رئیس مرکز پژوهش‌های بین المللی انستیتوی اقتصاد و سیاست جهانی ریاست جمهوری قزاقستان، خبر تشکیل «خراسان» احتمالا به کنفرانس بین المللی در موضوع عراق که چندی قبل در پاریس برگزار شد، ربط داشته باشد. زیرا آمریکایی‌ها برای حضور در منطقه باید از حمایت داخلی کشور خود نیز برخوردار باشند و بهانه مبارزه با گروهای افراطی از جمله داعش و خراسان این حضور را تائید می‌کند.

به نوشته این نشریه، واشنگتن در نظر دارد از نام خراسان استفاده کرده و ایران را که در گذشته برخی از خاک خراسان بوده است را در بازی‌های منطقه و در مبارزه مستقیم با داعش وارد کرده و در این زمینه به اهداف خود دست یابد.

انتهای پیام/۶۵۴

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *