عربستان چه واقعیت هایی را باید بداند؟

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

به گزارش «شیعه نیوز»، پس از شکست های پی در پی در سوریه و یمن و شکل گیری نظام جهانی جدید عربستان باید این مساله را درک کند که در این نظام هیچ جایگاهی ندارد و آفتاب آن در منطقه و جهان در حال افول است.

یکی از خنده آورترین چیزها شنیدن تهدید نظامی سوریه از سوی عربستان و استفاده ریاض از نیروی نظامی برای سرنگونی دولت سوریه به رهبری بشار اسد است. این در حالی است که عربستان از هیچ تلاشی در پشتیبانی از تروریست ها و تسلیح آنها برای جنگ در سوریه دریغ نکرده است.

عربستان مسئول اصلی یکی از چهار برنامه سری برای سرنگونی نظام سوریه بود که به طرح بندر بن سلطان مشهور است. این طرح کارایی خود را از دست داده است.

اکنون پس از تحرک غربی ها به ویژه فرانسه پس از حوادث تروریستی پاریس و مجبور شدن آنها برای بازنگری در سیاست خود علیه سوریه، چشم پوشی از تهدیدها، کنار گذاشتن پیش شرط کناره گیری اسد و اعلام آمادگی برای همکاری با ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، بازهم فکر سقوط کردن نظام سوریه به سر عربستانی ها راه یافته و مدعی اند که همزمان می توان با داعش مبارزه و اسد را از قدرت برکنار کرد. همچنین آنها مدعی اند که با هماهنگی گروه های مخالف سوریه می توان آنان را وادار کرد تا فردی را برای اینده سوریه انتخاب کنند.

رویاهای عربستان به طور کلی از حقیقت به دور است. دولتمردان این کشور فراموش کرده اند که نقش خود را از دست داده اند و نقش راهبردی آنها در حال از بین رفتن است و خطراتی آنها را تهدید می کند و احتمال رخ دادن هر اتفاقی به زیان آنها وجود دارد.

در میان افراد آل سعود تنش و درگیری بر سرقدرت و ثروت وجود دارد. در مرزهای یمن هم این کشور در میدان نبرد شکست ها سختی خورد و در حال از هم پاشیدن است. دیگر اقدام های وحشیانه آنها علیه شهروندان و بمباران مردم این کشور نمی تواند بر اوضاع وخامت بار آل سعود سرپوش نهد. در عراق نقش عربستان در مرکز فعالیت تروریست ها محدود شده است. تروریست در برابر خدماتی که از عربستان دریافت می کنند به وهابیت اجازه فعالیت در این مراکز را می دهند.

نیروهای این کشور در مرزهای یمن شیرازه خود را از دست داده اند. آنان تا ۱۶۵ کیلومتری خاک خود عقب نشینی کرده اند. این نیروها از پایگاه های خود فرار و  پس از درک حجم شکست ها روحیه خود را از دست داده اند. اخباری که از اداره های دولتی عربستان به بیرون درز کرده نشان از این دارد که تاکنون ۲ هزار تن از نیروهای عربستان به دست نیروهای یمن کشته و ۷ هزار تن دیگر زخمی شده اند. همچنین نیروهای یمن موفق شده اند صدها ناوگان زرهی و ده ها کشتی و جنگنده عربستان را منهدم کنند. زیان هایی که ریاض از جنگ علیه یمن متحمل شده بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال (۵۶ میلیارد دلار) است. این هزینه در کنار دزدی و فساد مالی منظم خزانه عربستان را خالی کرده است. عربستان در چنین شرایطی ادعا می کند که در مدیریت حمله زمینی برای اسقاط  اسد توانا است. این مساله از نظر شکل و محتوا خنده آور است.

اکنون با تغییر موضع غربی ها که در نتیجه پایداری ارتش سوریه، دفاع محور مقاومت، حضور نظامی روسیه در سوریه برای پاکسازی این کشور از تروریست ها به وجود آمد، آفتاب عربستان در جهان عرب و اسلام در حال غروب است. در چنین شرایطی این کشور احساساتی عمل می کند. ریاض گاهی با قطع رسانه ها از عرب ست اصحاب رسانه را می ترساند. گاهی با اعدام زندانیان سیاسی و استفاده از ارتش های اجاره ای در جنگ ها احساساتی عمل می کند. گاهی هم این کشور با رشوه، ترساندن و حمله به کشورهای بر شکشت ها خود سرپوش می نهد. این کشور گاهی هم با پیشنهاد بستن قراردادهای تسلیحاتی میلیاردها دلاری یا رشوه تلاش می کند برنامه های خود را پیش برد.  این در حالی که هنوز هم ریاض درک نکرده که تصمیم های راهبردی کشورهای بزرگ کالایی نیست که بتوان با پول آن را خرید. سردرگمی عربستان که در نتیجه شکست های پی در پی به وجود آمده است سبب شده اند تا مقام های این کشور احساساتی عمل کنند.

اما واقعیت های که عربستان باید بداند عبارتند از :

۱)همه جهان به این مساله پی برده اند که جنگ علیه سوریه شکست خورده است. دشمنان اصلی سوریه اکنون به دنبال راه گریزی از گرفتاری خود در سوریه هستند. آنان اکنون به دنبال راهی هستند تا با بشار اسد دیدار کنند. کشتی سوریه به سوی ساحل امنیت رهسپار است اما نیروهای زمینی که عربستان ادعای ورود آنها به سوریه را دارد وجود خارجی ندارد و فقط سبب خنده کسانی شد از ادعای عربستان آگاه شدند.

۲)نظام منطقه ای تازه‌ای در منطقه در حال شکلگیری است  که با جهان تک قطبی تفاوت دارد. عربستان نمی تواند در این نظام نقشی داشته باشد. زیرا محور مخالف عربستان پیروز جنگ های منطقه است و با پیروزی ها خود جایگاهی را در این نظام برای خود دست و پا کرده است.

۳) محور مقاومت که عربستان دشمن سرسخت آن است اکنون در معادلات بین المللی وزنه و رکنی مهم است. این محور در مولفه‌های بین المللی و منقطقه‌ای تازه تاثیر گذار است. این در حالی است که عربستان در نظام جهانی جدید هیچ نقش و جایگاهی ندارد و قرار دادن نام اشخاص یا احزاب محور مقاومت در فهرست گروه های تروریستی و قطع شبکه رسانه‌های هم سودی برای ریاض ندارد. این اقدامات سطحی در هیچ شرایطی نمی تواند به محور مقاومت که دوشادوش قدرت های بزرگ جهانی در حال پیشرفت است، لطمه‌ای وارد کند.

انتهای پیام/ ۸۵۲

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *