فضیلت، اجر و ثواب گریه بر امام حسین(علیه السلام)/ خواص مجالس ذکر مصائب حضرت ثارالله(علیه السلام)
امام صادق(علیه السلام) درباره ثواب گریه بر ثارالله فرمودند: ای مسمع! گریه بر احوالات حسین(علیه السلام) سبب میشود که ملک الموت بر تو مهربانتر از مادر شود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همیشه زبان و قلم، مترجم عقل و خیال بوده ولی ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکی از روی احساس و درد و سوز میریزد، عشق، حضور دارد و آنجا که زبان و قلم با گردش منظم خود جملههای منطقی میسازد عقل حاضر است و همان طور که استدلالات منطقی میتواند همبستگی گوینده را با اهداف رهبران مکتب آشکار سازد، قطره اشک نیز میتواند اعلان جنگ عاطفی بر ضد دشمنان مکتب محسوب شود.
بر همین اساس است که حتی پیامبر اکرم(ص) و امامان(علیهم السلام) کسی را که آمادگی گریه کردن ندارد به تباکی (خود را به شکل گریه درآوردن) دعوت کردهاند تا یاد حسین(علیه السلام) در همه قرون و اعصار در خاطرهها زنده بماند.
*اجر و ثواب گریه بر امام حسین(علیه السلام)
گریه برای آن حضرت سختیهای حالت احتضار را از بین میبرد، زیرا امام صادق(علیه السلام) به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیهالسّلام) را یاد میکنی؟
عرض کرد: بلی! والله مصائب ایشان را یاد کرده و گریه میکنم.
حضرت(علیه السلام) فرمودند: آگاه باش که خواهی دید، در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصیت تو را میکنند که سبب روشنی چشم تو باشد.
همچنین فرمودند: ای مسمع! گریه بر احوالات حسین(علیه السلام) سبب میشود که ملک الموت بر تو مهربانتر از مادر شود.
گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است، در حالی که او مسرور است، فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را میدهند.
اجر و مزد هر قطره آن، این است که شخص همیشه در بهشت منزل کند. (1)
گریه کننده بر امام حسین(علیه السلام) در بهشت با ایشان و هم درجه ایشان خواهد بود. (2)
شیخ جلیل جعفر بن قولویه در کامل از ابن خارجه روایت کرده است: روزی در خدمت امام صادق(علیه السلام) بودیم و امام حسین(علیه السلام) را یاد کرده و از او نام بردیم.
حضرت صادق(علیه السلام) بسیار گریستند و ما نیز به تبع ایشان گریستیم. پس حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند که امام حسین(علیه السلام) میفرمود: من کشته گریه و زاری (اشکم) هستم، نام من در نزد هیچ مؤمنی برده نمیشود مگر آن که محزون و گریان میشود.
در روایت آمده است هیچ روزی نبود که اسم امام حسین(علیه السلام) در نزد امام صادق(علیه السلام) برده شود و آن امام در آن روز تبسمی بر لب بیاورند. آن حضرت در تمام روز گریان و محزون بودند و میفرمودند: امام حسین(علیه السلام) سبب گریه هر مؤمن است.
شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن تغلب روایت کردهاند که حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: نَفس کسی که برای مظلومیت ما محزون است تسبیح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خداست.(3)
شیخ کشی(ره) از زید شحام روایت کرده است که: من با جماعتی از کوفیان در خدمت امام صادق(علیه السلام) بودیم، جعفر بن عفان وارد شد. حضرت او را اکرام کردند و نزدیک خود نشاندند و فرمودند یا جعفر!
جعفر عرض کرد: جانم، خدا مرا فدای تو کند.
حضرت(علیه السلام) فرمودند: به من گفتهاند تو در مرثیه و عزای حسین(علیه السلام) شعر میگویی.
جعفر عرض کرد: بله، فدای تو شوم.
حضرت(علیه السلام) فرمودند: پس بخوان.
جعفر شروع به خواندن مرثیه کرد، حضرت امام صادق(علیه السلام) و حاضرین مجلس گریستند.
حضرت(علیه السلام) آن قدر گریست که اشک چشم مبارکش بر محاسن شریفش جاری شد.
پس از آن حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند که ملائکه مقرب در اینجا حاضر شدند و مرثیه تو را که در مصائب حسین(علیه السلام) خواندی شنیدند و بیشتر از ما گریستند و حق تعالی در همین ساعت بهشت را با تمام نعمتهای آن برای تو واجب گردانید و گناهان تو را آمرزید.
پس امام(علیه السلام) فرمودند: ای جعفر میخواهی که زیادتر بگویم؟
جعفر عرض کرد: بله، ای سید من.
حضرت(علیه السلام) فرمود: هر که در مرثیه حسین(علیه السلام) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب میگرداند.(4)
شیخ صدوق(ره) در امالی از ابراهیم بن ابی المحمود روایت کرده که امام رضا(علیه السلام) فرمودند: ماه محرم ماهی بود که اهالی جاهلیت، جنگ و قتال را در آن ماه حرام میدانستند، ولی این امت جفاکار خونهای ما را در آن ماه حلال دانستند و حرمت ما را هتک کرده و زنان و فرزندان ما را در آن ماه اسیر کردند. آتش در خیمههای ما افروخته و اموال ما را غارت کردند. حرمت حضرت رسالت(ص) را در حق ما رعایت نکردند.
همانا مصیبت شهادت حسین(علیه السلام) دیدههای ما را مجروح گردانید و اشک ما را جاری کرده، عزیز ما را ذلیل گردانیده است و زمین کربلا مورث کرب و بلاء ما شد.
پس باید بر حسین بگریند، همانا گریه بر آن حضرت گناهان بزرگ را فرو میریزد.
سپس حضرت رضا(علیه السلام) فرمودند: پدرم چون ماه محرم داخل میشد کسی آن حضرت را خندان نمیدید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و میفرمود: امروز روزی است که حسین(علیه السلام) شهید شده است.
و همچنین شیخ صدوق از آن حضرت روایت کرده: هر که روز عاشورا روز مصیبت و اندوه گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیدهگانش در بهشت به نور ما روشن شود.(5)
از ریان بن شبیب روایت شده است که گفته روز اول محرم به خدمت امام رضا(علیه السلام) رسیدم حضرت فرمودند: … ای پسر شبیب اگر بر حسین(علیه السلام) گریه کنی و آب دیدهگان تو بر روی تو جاری شود حق تعالی جمیع گناهان صغیره و کبیره تو را میآمرزد خواه اندک باشد و خواه بسیار.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی نداشته باشی حسین(علیه السلام) را زیارت کن.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی که در غرفهای از بهشت با رسول خدا و ائمه طاهرین محشور شوی، قاتلان حسین(علیه السلام) را لعنت کن.
ای پسر شبیب! اگر بخواهی مانند شهدای کربلا باشی و ثواب آنها را داشته باشی، هر گاه مصیبت آن حضرت را یاد کردی، بگو: «یا لَیتَنی کُنتُ مَعَهُم فَاَفُوزَ فَوزًا عَظیماً»؛ ای کاش! من با ایشان بودم و رستگاری عظیمی مییافتم.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی در درجات عالیه بهشت با ما باشی، پس برای اندوه ما اندوهناک باش و در شادی ما شاد. بر تو باد ولایت و محبت ما که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد حق تعالی او را در قیامت با آن محشور میگرداند.(6)
ابن قولیه با سند معتبر روایت کرده از ابی هارون مکنوف که گفت: به خدمت حضرت صادق(علیه السلام) مشرف شدم آن حضرت(علیه السلام) فرمودند که برای من مرثیه حسین(علیه السلام) بخوان، من نیز شروع کردم به خواندن.
امام فرمود: به این صورت نخوان به همان سبک و سیاقی که نزد خودتان متعارف است و نزد قبر حسین(علیه السلام) میخوانید بخوان. پس من خواندم.
حضرت گریستند و من ساکت شدم.
فرمود: بخوان، من خواندم تا آن اشعار تمام شد.
حضرت فرمود: باز هم برای من مرثیه بخوان، من شروع کردم به خواندن این اشعار: :یا مَریَمُ قومُی فَاندُبی مَولاکِ وَعَلیَ الحُسَین فَاسعَدی بِبُکاکِ»
پس حضرت بگریست و زنها هم گریستند و شیون کردند و هنگامی که از گریه آرام شدند فرمودند: ای اباهارون! هر کس برای حسین(علیه السلام) مرثیه بخواند و یک نفر را بگریاند، بهشت بر او واجب میشود و سپس فرمودند: هر کس امام حسین(علیه السلام) را یاد کند و بر او گریه کند، بهشت بر او واجب میشود. (7)
به سند معتبر از عبدالله بن بکر روایت کردهاند که گفت: روزی از حضرت صادق(علیه السلام) پرسیدم که یابن رسول الله اگر قبر حضرت امام حسین(علیه السلام) را بشکافند آیا در قبر آن حضرت چیزی خواهند دید؟
حضرت(علیه السلام) فرمود: ای پسر بکر چه بسیار عظیم است سؤال تو به درستی که حسین بن علی(علیه السلام) با پدر و مادر و برادر خود در منزل رسول خدا(ص) هستند و با آن حضرت روزی خورده و شادمانی میکنند.
گاهی بر جانب راست عرش آویخته و میگوید: پروردگارا! وفا کن به عهدی که با من بستهای و نظر میکند بر زیارت کنندگان خود، ایشان را با نامهایشان و نام پدرانشان میشناسند و نظر میکنند به سوی آنهایی که بر او گریه میکنند و برایشان طلب آمرزش کرده و از پدرانشان میخواهند که برای آنها استغفار کنند و میگویند: ای گریه کننده بر من! اگر بدانی خدا چه جیزی برای تو مهیا کرده از ثوابها، هر آینه شادی تو زیادتر از اندوه تو خواهد شد.
آن بزرگوار از حق تعالی درخواست میکند که هر گناه و خطا که گریه کننده بر او کرده است بیامرزد.(8)
*ارزش قطره اشک برای امام حسین(علیه السلام)
قطرهای از آن اگر در جنهم بیفتد آتش و حرارت آن را خاموش میکند.
ملائکه خود آن اشکها را گرفته و در شیشهای ضبط میکنند. (توجه شود: حقایق برتر از این مسائل است، اما این چنین گفتهاند تا مخاطب عادی بتواند بفهمد) (9)
برای هر عملی ثواب محدودی است، جز ثواب آن اشک که اجر آن محدودیتی و یا اتمامی ندارد.
*خواص چشم گریان در عزای امام حسین(علیه السلام)
آن چشم در نزد خداوند از تمام چشمها محبوبتر است.(10)
همه چشمها در روز قیامت گریانند، مگر چشمی که بر امام حسین(علیه السلام) گریه کرده باشد. (11)
آن چشم روشن شود به نور کوثر و نظر به آن. (12)
آن چشم را ملائکه تبرّک میکنند و اشک را خود از آن پاک میکنند. (13)
*خواص گریه برای امام حسین(علیه السلام)
هر کسی که تا به حال خداوند این مرحمت را در حق او کرده باشد و توانسته باشد قطره اشکی در عزای آن حضرت از دیدگان جاری سازد، به خوبی آثار و برکات نورانی و حالات معنوی وصف ناشدنی آن را در یافته ،اما گریه برای آن حضرت خواصی مربوط به خود را دارد که ما اجمالاً بعضی از آن را ذکر میکنیم:
-صله حضرت محمد(ص) است. (14)
-مساعدت و یاری حضرت زهرا(س) است، زیرا آن مکرمه هر روز در عزای فرزندنش میگرید. (15)
-اداء حق پیامبر(ص)، خدا و ائمه هدی(علیهم السلام) است. (16)
-گریه برای آن حضرت تأسی به انبیاء، ملائکه و عباد الصالحین خداوند است.
-ادای مزد رسالت پیامبر(ص) است، زیرا در قرآن آمده که مزد رسالت پیامبر مودّت ذی القربی (دوستی با خاندان رسول خدا) است. ترک آن جفا به آن حضرت(ص) است. (17)
-تسلی دهنده دل از جمیع گریهها و اندوهها است. (18)
*خواص مجالس ذکر مصائب امام حسین(علیه السلام)
کسانی که در مجالس ذکر او شرکت میکنند، به خوبی حال و هوای آنجا را درک کرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار میسازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگیهایی است:
1- هر کس بنشیند، در مجالسی که در آن به امر ائمه(علیهم السلام) پرداخته شده و ذکر مصائب آنان است، دل او نمیمیرد در آن روزی که دلها میمیرند.(19)
2- این گونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه(علیهم السلام) است.(20)
3- نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبیح خداوند است.(21)
4- این مجالس محل نَظَر حضرت امام حسین(علیه السلام) است، زیرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوی سرزمین کربلا و زوّار و گریهکنندگان خود نظاره میکنند.(22)
5- ملائکه مقرب خداوند درآن مجلسی حاضر میشوند.
6- مجلس عزای امام حسین(علیه السلام) هر جا بر پا شود، آنجا قبه و بارگاه اوست.
7- معراج گریه کنندگان است، زیرا که محل نزول صلوات و رحمت الهی و غفران ذنوب و … است.
8- این مجالس از دیگر مجالس اشرف و افضل است. (23) (24)
1- بحارالانوار، ج44، ص289 و کامل الزیارات باب32، ص101
2- بحارالانوار /278/44/ امالی صدوق مجلسی 17/ ص68
3- منتهی الآمال ، ج 1، ص 538
4- منتهی الآمال ، ج 1، ص 539
5- منتهی الآمال ، ج 1، ص 540
6- منتهی الآمال ، ج 1، ص 541
7- منتهی الآمال ، ج 1، ص 542
8- منتهی الآمال ، ج 1، ص 543
9- منتخب طریحی/140/2
10- بحارالانوار /207/45، کامل الزیات باب26 ص81
11- بحارالانوار /293/44، عوالم /534/17
12- بحارالانوار /290/44، کامل الزیارات باب 32 ص102
13- بحارالانوار /305/44، تفسیر امام حسن عسگری (علیه السّلام) ص369
14- بحارالانوار /207/45، کامل الزیارات باب 26 ص81
15- بحارالانوار /209/208/45، کامل الزیارات باب ص82
16- بحارالانوار /207/45، کامل الزیارات باب 26 ص81
17- بحارالانوار ، ج 45، ص 205 وکامل الزیارات ، باب 26، ص 79
18- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص 257
19- بحارالانوار /278/44، امالی صدوق مجلسی 17 ص68
20- بحارالانوار /282/42، قرب الاسناد ص) 18
21- بحارالانوار /278/44، امالی صدوق ، مجلس 17، ص 68
22- بحارالانوار /292/44، کامل الزیارات باب 32ص103
23- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص 256
24- مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم