یک سئوال از امام سجاد (علیه السلام) : چرا دعاهایمان مستجاب نمی‌شود؟

یک سئوال از امام سجاد (عليه السلام) : چرا دعاهایمان مستجاب نمی‌شود؟

 

به گزارش «شیعه نیوز» ، حجت‌ الاسلام والمسلمین جواد محدثی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با نقل حکایتی از عصر امام سجاد(عليه السلام) راز عدم استجابت دعا را در بیان زینت عبادت‌‌ کنندگان این گونه قلمی کرده است. به حرفش گوش كن !

 

– كم كم دارم از رحمتش مأيوس مى شوم  .

– مگر چه شده ؟

– اين قدر زارى مى كنم ، دعا مى كنم ، التماس مى كنم ، اما صدايم از سقف خانه هم بالاتر نمى رود، چه رسد به آسمان ها و خدا.

– مگر خدا كجاست كه صداى تو به او نمى رسد؟

 

– حال و حوصله شوخى ندارم ، رهايم كن .

– نه ، قصد شوخى ندارم ، فكر مى كنى خدا آن بالا بالاهاست كه صدايت به او نمى رسد، اشتباه نكن برادر، خدا در نزديكى من و تو است ، ما توانايى ديدن و حس كردن او را نداريم ، خدا در قرآن مى فرمايد:« وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ»(ق 16) ؛ ما از رگ گردن به انسان نزديك تريم. با اين حال پيشنهاد مى كنم برويم و داناى شهر سؤ ال كنيم و علت را از او بپرسم ، او امام است و به منبع غيب الهى متصل ، حتما جواب را مى داند.

– فكر خوبى است موافقم ، برويم .

 

وقتى به حضور امام سجاد (عليه السلام ) رسيدند پرسيدند: اى امام بزرگوار، خدمت رسيده ايم تا بدانيم علت قبول نشدن دعاهاى مان چيست .

– آرى ، مخصوصا من ، هر چه دعا مى كنم به جايى نمى رسد، مگر خدا نگفته ادعونى استجب لكم پس چرا هر چه از او مى خواهم مستجاب نمى شود… مى ترسم عقيده ام سست شود و بى دين از دنيا بروم .

 

امام زين العابدين عليه السلام نگاه عميقى به آن دو نفر كرد و به شمردن انواع گناهان و تاثيرات آنها در زندگى افراد پرداخت ، سپس فرمود: آيا شما با دوستانتان يك رو هستيد و بد گمان نيستيد؟ نمازتان را سر وقت مى خوانيد و به ، تاخير نمى اندازيد؟ با كار نيك و صدقه به فقرا خود را به خدا نزديك مى كنيد؟ در گفتارتان ناسزا و دشنام وجود ندارد؟ آيا شهادت دروغ نمى دهيد؟ زكات مى دهيد و قرض خود را ادا مى كنيد؟ با سنگدلى دست رد به سينه فقرا نمى زنيد و به يارى يتيمان مى شتابيد…؟

 

امام همين طور مى شمرد و مى گفت تا اين كه طاقت نياوردم و كلامش را قطع كردم و گفتم : يا على بن حسين ، متأسفانه اهل هيچ كدام از فرمايشات شما نيستيم . امام لبخندى زد و گفت : پس از خدا چه انتظارى داريد؟ اين كارها علاوه بر اين كه در آخرت گريبان گير مى شود، در دنيا نيز آثارى دارد كه قبول نشدن دعا يكى از آنهاست ، به حرف خدا گوش كنيد تا خدا هم به حرفتان گوش دهد.

 

منبع : خبرگزاری حوزه

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

فضایل اهل بیت در صحیح بخاری

[ad_1] پایگاه فرهنگی مذهبی سلم :  (خلاصه: کتاب صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت پس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *