بازگشت ابوذر به مدینه و تبعید به ربذه

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : ابوذر غفاری : بازگشت ابوذر به مدینه و تبعید به ربذه

پس از مكاتبه معاويه با عثمان و اظهار عجزش در مقابله با قاطعيت ابوذر، سرانجام عثمان نامه اي براي معاويه نوشت و در آن يادآور شد كه: ابوذر را بر شتري چموش سوار كرده و همراه شخصي خشن (كه شب و روز بتازد) به مدينه باز گرداند.
معاويه هم به دستور خليفه عمل كرد و ابوذر را بر ناقه پير و خشن (كه جز پالاني نداشت) سوار كرد و او را با مرد بيرحمي به مدينه فرستاد. وقتي ابوذر به مدينه رسيد تمامي گوشت ران هايش از سختي راه و مركب ناهموار ريخته بود.(1).
واقدي در نقل ديگري به سند خود از «صهبان اسلمي» نقل مي كند كه گفته است: ابوذر، وقتي نزد عثمان وارد شد، عثمان به او گفت: تو هماني كه چنين و چنان كردي!
امير المومنين عليه السلام كه در مجلس حاضر بود، فرمود: به تو همان راهنمايي را مي كنم كه مومن آل فرعون گفت: «فان يك كاذبا فعليه كذبه و ان يك صادقا يصبْكم بعض الذي يعدكم ان الله لا يهدي من هو مسرف كذاب».(2).
عثمان كه انتظار نداشت حضرت علي عليه السلام به او چنين سخني بگويد، پاسخ تندي به حضرت عليه السلام داد و حضرت هم همان گونه به او پاسخ تندي داد. پس از آن عثمان، مردم را از نشست و برخاست با ابوذر منع كرد و او را ممنوع الملاقات نمود، و ابوذر مدتي را بدين گونه گذراند.
پس از مدتي دوباره ابوذر را نزد عثمان آوردند. در اين مرتبه ابوذر با تندي، عثمان را خطاب كرد. عثمان در خشم رفت و گفت: «اخرج عنا من بلادنا؛ از پيش ما و سرزمين ما بيرون برو.»
ابوذر گفت: به كجا بروم؟ عثمان گفت: به صحرا. ابوذر گفت: آيا پس از هجرت باز عرب صحرانشين شوم؟ عثمان گفت: آري. ابوذر گفت: پس به باديه نجد مي روم. باز عثمان قبول نكرد و گفت: تو را به راه دور مي فرستم و از ربذه دورتر، مرو و چنين بود كه ابوذر به دستور عثمان به ربذه تبعيد شد.(3).
**********
ر. ك: همان، ص 258 – 256.
سوره غافر (40) آيه 28، «اگر دروغگو باشد، دروغش بر عهده او است و اگر راستگو باشد، ممكن است بعضي از وعده هايي كه مي دهد به شما برسد كه خداوند هر كس كه دروغگو و مسرف باشد، هدايت نمي كند.»
شرح ابن ابي الحديد، ج 8، ص 259.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

حضرت علی علیه السلام در وصیت ابوذر

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : ابوذر غفاری : حضرت علی علیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *