حمایت ابوذر تا پای جان

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : ابوذر غفاری : حمایت ابوذر تا پای جان

پس از ماجراي سقيفه و بيعت جمعي با ابوبكر خليفه اول، اميرالمومنين علي عليه السلام براي استيفاي حق خويش و اين كه وي به تصريح رسول خدا در حديث ثقلين، غدير خم، منزلت و آيه مباهله و… جانشين پيامبر صلي الله عليه و آله است، از مسلمانان ياري خواست. او شب ها همسرش فاطمه عليهماالسلام را بر الاغي سوار مي كرد(1) و خود لگام آن را مي كشيد و دو پسرش حسن و حسين عليهم السلام هم پيشاپيش پدر و مادر حركت مي كردند، آن گاه در خانه انصار و ديگران مي آمد و از آنان ياري مي خواست. بدين سان چهل مرد به حضرت پاسخ مثبت دادند و علي عليه السلام با آنان به شرط ايستادگي تا پاي جان بيعت كرد و در ضمن با آنان شرط كرد كه سحرگاه سر تراشيده و با سلاح به حضورش بيايند. اما چون سپيده دميد از آن گروه چهل نفري تنها چهار تن – با سر تراشيده و سلاح بر دوش – آمدند و آن چهار تن عبارت بودند از: زبير،(2) مقداد، ابوذر و سلمان.

علي عليه السلام بار ديگر شبانه بر در خانه همان چهل نفر رفت و سوگندشان داد كه به ياريش بشتابند. آن گاه آنان گفتند: فردا صبح به حضورت مي آييم، ولي باز هم آن چهار تن آمدند و كس ديگر نيامد. شب سوم نيز علي عليه السلام با آنان ديدار كرد و نتيجه همان بود كه در شب هاي قبل اتفاق افتاده بود(3) بنابراين ابوذر جزو معدود افرادي بود كه تا پاي جان حاضر به حمايت از مولايش اميرمومنان علي عليه السلام بود.
**********
زيرا حضرت فاطمه عليها السلام به علت آلام و ضربه هاي روحي ناشي از رحلت پيامبر صلي الله عليه و آله و هجوم به بيت او بيمار بود و نمي توانست به راحتي راه برود، از اين رو حضرت علي عليه السلام در اين داستان و پي گيري حق خود، و نيل به مقصودش، فاطمه عليها السلام را بر الاغي سوار مي كرد، و به در خانه مهاجر و انصار مي برد.
زبير تا زمان خلافت حضرت علي عليه السلام از ياران مخلص حضرت بود، پس از قتل عثمان و بيعت مردم با آن حضرت، زبير و نيز طلحه جزو نخستين اصحابي بودند كه با علي بيعت كردند، ولي به علت اين كه حضرت قسمتي از مراكز كشور اسلامي را در اختيار آنان قرار نداد، نقض عهد كردند و با همكاري عايشه جنگ جمل را به راه انداختند، در اين جنگ، زبير و طلحه كشته شدند. و حضرت عايشه را با احترام به مدينه بازگرداند. براي اطلاع بيشتر به كتاب تجلي امامت (اثر ديگر مولف)، بخش جنگ جمل مراجعه نماييد.
شرح ابن ابي الحديد، ج 11، ص 14.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

حضرت علی علیه السلام در سفارش ابوذر به مردم

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : ابوذر غفاری : حضرت علی علیه السلام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *