قلب پاک و تواضع حضرت آیت الله العظمی بروجردی

قلب پاک و تواضع حضرت آیت الله العظمی بروجردی

آیت الله سید صادق شیرازی :يكى از دوستان مى‏گفت: زمانى كه آية اللَّه العظمى بروجردى قدس سره به قم آمدند و مرجعيت را عهده‏دار شدند، شخص با نفوذى نسبت به ايشان اهانت زشتى كرد و نسبت ناروايى داد.

آقاى بروجردى قدس سره هيچ واكنشى نشان نداد، ولى طرف مقابل با اين كار خود موقعيت اجتماعى بالايش را از دست داد و كارش به جايى رسيد كه در مدت كوتاهى خانه‏نشين شد و حتى دوستانش از او كناره گرفتند و اين كار برايش بسيار گران تمام شد.
آن شخص به ناچار خدمت آية اللَّه گلپايگانى قدس سره رسيد و از ايشان خواست وساطت كند تا بتواند خدمت آقاى بروجردى قدس سره برسد و معذرت بخواهد.
آقاى گلپايگانى قدس سره يكى از نزديكان آقاى بروجردى به نام سيد مصطفى خوانسارى را – كه تا چند سال پيش زنده بود- ديد و به ايشان گفت: از قول من به آقا بگوييد: فلان شخص كه مرتكب آن خطا شده بود، پشيمان است. اجازه دهيد خدمت‏تان برسد و دست‏تان را ببوسد و توبه كند.
آقاى بروجردى قدس سره در آن هنگام موقعيت فوق العاده‏اى در كل جهان داشت و مرجع عام شيعه بود. ايشان كم‏ترين احتياجى به آن شخص نداشت و انصافاً، بود و نبود آن آقا براىشان فرقى نمى‏كرد.
آقاى خوانسارى گفت: خدمت آقا عرض كردم: آقاى گلپايگانى خدمت‏تان سلام رساندند و گفتند: خوب است اگر اجازه دهيد فلانى خدمت‏تان برسد و دست‏تان را ببوسد و معذرت خواهى كند.
تا اين مطلب را به آقاى بروجردى گفتم فرمودند: ما به ديدنش مى‏رويم!
آقاى خوانسارى مى‏گفت: من كه توقع چنين سخنى را از آقا نداشتم غافل گير شدم. انتظار داشتم آقا بگويد: لازم نيست بيايد و خودم را آماده كرده بودم اصرار و تأكيد كنم و خواسته‏ام را تكرار كنم، ولى در كمال ناباورى من، ايشان از بنده خواستند وقتى بگيرم و به اتفاق به ديدن ايشان برويم.
«قلب طاهر هر چند پنهان و ناديدنى است، اما نمودهايى دارد كه از طهارت قلب صاحب آن حكايت مى‏كند، چرا كه برخى اعمال تنها از نهاد پاك و جان تابناك برمى خيزد. به راستى تا قلب انسان پاك نباشد چنين رفتارهايى از او سر نمى‏زند».

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

آیت الله بروجردی و ماجرای بوسیدن دست یک طلبه و به ذلت کشاندن رضاشاه

آیت الله بروجردی و بوسیدن دست یك طلبه آیت الله خزعلی می گوید: رفتار آیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *