احترامی که سبب آزار قنبر شد

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : قنبر : احترامی که سبب آزار قنبر شد

قنبر در ميان ياران اميرالمومنين عليه السلام از حرمت و منزلتي بسزا برخوردار بود و همواره مورد عزت و احترام مردم بود. نقل است روزي يكي از ياران حضرت علي عليه السلام با يكي از دشمنان آن حضرت در كنار هم نشسته بودند كه ناگهان قنبر از دور پيدا شد، آن شخص شيعه با مشاهده قنبر قيام كرد و به احترام او سر پا ايستاد.

آن مرد بدخواه گفت: مگر قنبر كيست كه تو اين گونه او را احترام كردي؟

گفت: آيا به كسي كه ملايكه بال خود را زير پاي او مي گسترانند، احترام نگذارم.

شخص مخالف از روي عصبانيت قنبر را فراخواند و با ذكر بهانه اي، به وي دشنام داد و چند ضربه اي به او زد.

خبر اين ماجرا به اميرالمومنين عليه السلام رسيد. از قضا ماري آن شخص را كه به قنبر احترام كرده بود، گزيد. حضرت عليه السلام جهت عيادت وي به منزلش رفت و ديد كه آن مرد از شدت درد مي نالد و به خود مي پيچد. حضرت با مشاهده حال او فرمود: آيا مي داني تو خود باعث اين مصيبت شده اي.

عرض كرد: براي چه؟

حضرت فرمود: تو خوب مي دانستي فلاني دشمن و مخالف ماست، با اين حال پيش او به قنبر احترام زياد گذاشتي كه حساسيت و حسادت او را بر انگيختي و او را ناخودآگاه تحريك نمودي كه به قنبر اهانت كند و او را اذيت نمايد و به اين ترتيب تو موجب آزار قنبر شدي و خداوند هم با اين مار تو را كيفر نمود؛ بنابراين اگر مي خواهي خداوند تو را عافيت و سلامت عطا كند، عهد كن ديگر در برابر دشمنان مان با ما و دوستان ما به گونه اي رفتار نكني كه بيم گزندي بر ما باشد.(1).

*****

مستدرك سفينه البحار، ج 8، ص 604.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

موضع امام در برخورد اشعث با قنبر

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : قنبر : موضع امام در برخورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *