دفاع از حریم ولایت

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : مقداد : دفاع از حریم ولایت

مقداد پس از رحلت رسول اكرم صلي الله عليه و آله با خلافت ابي بكر صريحا و علنا مخالفت نمود، حجت او سوابق درخشان و شخصيت ممتاز اميرالمومنين عليه السلام و احاديثي مانند حديث غدير و امثال آن بود. با وجود اين شرايط، وي فرد ديگر را براي اين سمت، شايسته نمي دانست.

او به افق روشني چشم دوخته بود كه در پرتو آن، سخنان به حق پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله توسط وارث شايسته و به حق او،اميرالمومنين عليه السلام به گوش سنگين جهانيان برسد و قلمرو دولت كريمه اش به همه آفاق عالم گسترش يابد. در يك كلام او در فراق پيامبر صلي الله عليه و آله، به علي دل بسته بود. اگر گفته شود مقداد يگانه مرد اين ميدان بود، مبالغه نشده است؛ زيرا برخي اخبار به اين نكته تصريح كرده اند كه تنها افرادي كه بعد از رحلت پيامبر صلي الله عليه و آله دچار هيچ وسوسه و ترديد و تزلزلي نشدند، فقط سلمان، ابوذر و مقداد و بعد هم عمار و… بودند.

بعد از غصب خلافت امير مومنان عليه السلام توسط اصحاب سقيفه، مقداد جزو معدد افرادي بود كه مورد وثوق خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله و به ويژه حضرت زهرا عليهاالسلام بود و به منزل آن حضرت رفت و آمد داشت و هنگامي كه حضرت زهرا عليهاالسلام و علي عليه السلام براي گرفتن حق خود (خلافت) به مردم مدينه مراجعه مي كردند، تنها او و سه نفر ديگر ابوذر سلمان و زبير بودند كه با تراشيدن سر خود اعلام فداكاري مي كردند.

او نيز جزو معدود افرادي بود كه در تشييع جنازه و كفن و دفن حضرت زهرا عليهاالسلام حضور داشت.(1).

*****

ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، ج 2، ص 45 و ج 11، ص 14؛ بحارالانوار، ج 43، ص 199 و ج 42، ص 351؛ تجلي امامت، بحث هجوم به خانه فاطمه و علي (ع)؛ رجال كشي، ص 7، ح 13.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

فضائل مقداد در آینه روایات

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : مقداد : فضائل مقداد در آینه روایات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *