عمار و کارهای خلاف عثمان

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : عمار و کارهای خلاف عثمان

عصر خلافت عثمان را بايد عصر ترويج كارهاي خلاف و ناپسند دانست؛ زيرا در عصر خلافت او قانون شكني، امر عادي شد و بدعت گذاري شايع گرديد، باندبازي و گماردن نا صالحان بر حكومت مومنان رايج گرديد، كار به جايي رسيد كه مردم لب به اعتراض گشوده و كارهاي ناپسند او و اطرافيانش را زير سوال بردند. از جمله افرادي كه به طور آشكار مقابل قانون شكني هاي عثمان ايستاد و به رفتار او اعتراض مي كرد، عمار ياسر بود كه در اين راه هم بسيار آزار ديد.
طبق نقل علامه اميني از بلاذري در انساب الاشراف مي نويسد: در خزانه عمومي دولت كيسه اي از جواهرات و زيور آلات بود، عثمان مقداري از آن را برداشت و بعضي از افراد و خانواده اش را به آن آراست؛ مردم چون از اين كار باخبر شدند، او را به باد انتقاد گرفتند و مطالب تندي درباره اش گفتند.
وقتي عثمان از انتقاد مردم باخبر شد، خشمگين گرديد و در نطقي گفت: اين اموال براي خداست، هر قدر احتياج داشته باشم برمي دارم و به هر كس بخواهم مي دهم، اگر چه عده اي را خوش نيايد و بيني شان به خاك ماليده شود.
در اين هنگام، امير مومنان علي عليه السلام كه در آن مجلس حاضر بود، برخاست و فرمود: «اذا تمنع من ذلك، و يحال بينك و بينه؛ در اين صورت از اين كارت جلوگيري خواهد شد و نمي گذاريم دست به آنها دراز كني.»
عمار نيز پس از اميرمومنان عليه السلام برخاست و گفت: «اشهد الله ان انفي اول راغم من ذلك؛ خداوند را شاهد و گواه مي گيرم كه من نخستين كسي باشم كه آن را خوش ندارد و بيني اش به خاك ماليده شود.»
عثمان از سخن امير مومنان و عمار سخت ناراحت و خشمگين شد ولي خطاب به عمار گفت: اي پسر زن شكم گنده، با من گستاخي مي كني؟ او را بگيريد. ماموران و جيره خواران حكومت عثمان عمار را گرفتند، سپس عثمان به دارالاماره بازگشت، دستور داد عمار را آوردند. بعد او را زير بار كتك گرفت و چندان او را زد تا بي هوش شد و با همان حالت اغما و بي هوشي او را به خانه ام سلمه همسر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بردند، به حدي او را زده بودند و بي هوش شده بود كه از نماز ظهر و عصر و مغرب باز ماند. زماني كه به هوش آمد، ابتدا نمازهايش را قضا كرد و سپس گفت: «الحمد لله، ليس هذا اول يوم اوذينا فيه في الله؛ خدا را سپاس گزارم، اين اولين روزي نيست كه در راه خدا آزار و شكنجه مي بينم.»(1).
اما چون خبر ضرب و شتم عمار و بي هوشي او به گوش مردم رسيد، در گوشه و كنار شهر سر و صدا بلند شد و كار عثمان مورد اعتراض اصحاب و ياران پيامبر قرار گرفت كه سبب خشم بيشتر عثمان گرديد و در اين ارتباط، ام سلمه و عايشه دو همسر پيامبر صلي الله عليه و آله نيز لب به اعتراض گشودند و كردار عثمان را مورد مواخذه قرار دادند و از عمار دفاع كردند.(2).
*****
الغدير، ج 9، ص 15.
ر. ك: الغدير، ج 9، ص 15.

 

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سرد شدن آتش بر عمّار

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : سرد شدن آتش بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *