سلمان از دیدگاه رسول خدا علیه السلام

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : سلمان محمدی : سلمان از دیدگاه رسول خدا علیه السلام

پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله همه ياران و اصحاب خود را دوست مي داشت و نسبت به تمامي آنان محبت مي ورزيد و در مواقع و شرايط مناسب اين راز و اين دوستي را بازگو مي كرد. در اين ميان علاقه و محبت حضرتش صلي الله عليه و آله نسبت به سلمان و اندكي ديگر از ياران و اصحاب از ويژگي خاصي برخوردار بود، ايشان با صراحت و يا كنايه اين حقيقت را به ديگران مي فهماند و اكرام و احترام او را بر ديگران فرض و لازم مي شمرد.
اينك به نمونه هايي از اظهار علاقه و محبت پيامبر صلي الله عليه و آله نسبت به سلمان را يادآور مي شويم:
1 – در واقعه جنگ خندق هنگامي كه سلمان طرح حفر خندق را پيش نهاد كرد و پيامبر پذيرفت، مهاجران و انصار سلمان را از خود دانستند، اما پيامبر اكرم فرمود: «سلمان منا اهل البيت؛ سلمان از ما خاندان است.»(1).
2 – روزي سلمان بر پيامبر صلي الله عليه و آله وارد شد و مورد احترام فراوان پيامبر صلي الله عليه و آله قرار گرفت، اين عمل عمر را خوش نيامد و گفت: اين مرد عجمي كه بالاتر از اعراب نشسته كيست؟ پيامبر از اين عمل ناراحت شده و فرمودند:
ان الناس من عهد آدم الي يومنا هذا، مثل اسنان المشط، لا فضل للعربي علي العجمي و لا للاحمر علي الاسود الا بالتقوي، سلمان بحر لا ينزف، و كنز لا ينفد، سلمان منا اهل البيت، سلسل يمنح الحكمه و يوتي البرهان؛
همانا همه مردم و انسان ها از آدم تا امروز، با هم مساوي اند مانند دندانه هاي شانه و هيچ عربي بر عجمي يا سرخ پوستي بر سياه پوستي برتري ندارد، جز به تقوا؛ سلمان دريايي بي پايان و گنجي تمام نشدني است، سلمان از ما اهل بيت است، او سرچشمه گوارايي است كه علم و حكمت از او سرازير و دليل و برهان از سوي او مي آيد.(2).
3 – ابن بريده از پدرش نقل مي كند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
امرني ربي بحب اربعه، و اخبرني انه يحبهم: علي و ابوذر و المقداد و سلمان؛
پروردگارم مرا به دوستي چهار نفر دستور داده كه خود باري تعالي آنان را دوست مي دارد و آن چهار تن عبارتند از: علي، ابوذر، مقداد و سلمان.(3).
سلمان همان گونه كه مورد محبت خدا و رسولش است، مورد علاقه خاص اميرالمومنين عليه السلام و ديگر امامان معصوم عليهم السلام قرار داشته كه اين حقيقت را در مواردي اعلام كرده اند.(4).
*****
اسد الغابه، ج 2، ص 331؛ طبقات الكبري، ج 4، ص 83؛ در رجال كشي، ص 15، ح 33 اين حديث را از زبان حضرت علي عليها السلام نقل مي كند كه فرمود: «ان سلمان منا اهل البيت».
الاختصاص، ص 341؛ بحارالانوار، ج 22، ص 349.
همان، ج 18، ص 36.
همان، ج 18، ص 348.

 

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سلمان و دفاع از ولایت امیر مؤمنان علیه السلام

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : سلمان محمدی : سلمان و دفاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *