عمّار و هلاکت ابن یثربی

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : عمّار و هلاکت ابن یثربی

عمار ياسر در جنگ جمل از نظر توان و قدرت ضعيف ترين كسي بود كه در آن روز به جنگ آمده بود. شمشيرش از همه كوتاه تر، نيزه اش از همه باريك تر، ساق پايش از همه لاغرتر بود. در روز نبرد جمل، عمرو بن يثربي از دلاوران سپاه عايشه، چند نفر از ياران نزديك و دلاور سپاه حضرت علي عليه السلام مثل علباء بن هيثم، هند بن عمرو جملي و زيد بن صوحان را به شهادت رسانده بود و به كشتن اين جمع اكتفا نكرد و مجددا لگام شتر عايشه را رها كرد و براي چندمين بار به ميدان آمد و هم آورد طلبيد. در اين نوبت عمار ياسر براي جنگ با او بيرون آمد و مردم استرجاع «انا لله و انا اليه راجعون» مي گفتند و از خداوند مي خواستند كه او به سلامت بازگردد.

عمار با عمرو بن يثربي روبرو شد و به يكديگر حمله كردند. شمشير عمرو بن يثربي در سپر عمار گير كرد و ديگر نتوانست كاري بكند، در اين موقع عمار ياسر ضربه اي به سرش زد و او را نقش بر زمين كرد و بعد پاي او را گرفت و كشان كشان بدن نيمه جانش را بر روي خاك به حضور علي عليه السلام آورد و به دستور امام عليه السلام او را به خاطر كشتن چند تن از يارانش به هلاكت رساندند.(1).
*****
ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، ج 1، ص 259؛ ر. ك: تاريخ طبري، ج 4، ص 519 و 531. البته چگونگي شهادت علباء، زيد بن صوحان و هند جملي در شرح حال خودشان آمده است و در ضمن نسبت به كشنده «عمرو بن يثربي» اختلاف است بعضي قاتل او را مالك اشتر دانسته اند.

 

 


درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سرد شدن آتش بر عمّار

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : سرد شدن آتش بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *