سلمان از دیدگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : سلمان محمدی : سلمان از دیدگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله همه یاران و اصحاب خود را دوست می داشت و نسبت به تمامی آنان محبت می ورزید و در مواقع و شرایط مناسب این راز و این دوستی را بازگو می کرد. در این میان علاقه و محبت حضرتش صلی الله علیه و آله نسبت به سلمان و اندکی دیگر از یاران و اصحاب از ویژگی خاصی برخوردار بود، ایشان با صراحت و یا کنایه این حقیقت را به دیگران می فهماند و اکرام و احترام او را بر دیگران فرض و لازم می شمرد.
اینک به نمونه هایی از اظهار علاقه و محبت پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به سلمان را یادآور می شویم:
۱ – در واقعه جنگ خندق هنگامی که سلمان طرح حفر خندق را پیش نهاد کرد و پیامبر پذیرفت، مهاجران و انصار سلمان را از خود دانستند، اما پیامبر اکرم فرمود: «سلمان منا اهل البیت؛ سلمان از ما خاندان است.»(۱).
۲ – روزی سلمان بر پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شد و مورد احترام فراوان پیامبر صلی الله علیه و آله قرار گرفت، این عمل عمر را خوش نیامد و گفت: این مرد عجمی که بالاتر از اعراب نشسته کیست؟ پیامبر از این عمل ناراحت شده و فرمودند:
ان الناس من عهد آدم الی یومنا هذا، مثل اسنان المشط، لا فضل للعربی علی العجمی و لا للاحمر علی الاسود الا بالتقوی، سلمان بحر لا ینزف، و کنز لا ینفد، سلمان منا اهل البیت، سلسل یمنح الحکمه و یوتی البرهان؛
همانا همه مردم و انسان ها از آدم تا امروز، با هم مساوی اند مانند دندانه های شانه و هیچ عربی بر عجمی یا سرخ پوستی بر سیاه پوستی برتری ندارد، جز به تقوا؛ سلمان دریایی بی پایان و گنجی تمام نشدنی است، سلمان از ما اهل بیت است، او سرچشمه گوارایی است که علم و حکمت از او سرازیر و دلیل و برهان از سوی او می آید.(۲).
۳ – ابن بریده از پدرش نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
امرنی ربی بحب اربعه، و اخبرنی انه یحبهم: علی و ابوذر و المقداد و سلمان؛
پروردگارم مرا به دوستی چهار نفر دستور داده که خود باری تعالی آنان را دوست می دارد و آن چهار تن عبارتند از: علی، ابوذر، مقداد و سلمان.(۳).
سلمان همان گونه که مورد محبت خدا و رسولش است، مورد علاقه خاص امیرالمومنین علیه السلام و دیگر امامان معصوم علیهم السلام قرار داشته که این حقیقت را در مواردی اعلام کرده اند.(۴).
*****
اسد الغابه، ج ۲، ص ۳۳۱؛ طبقات الکبری، ج ۴، ص ۸۳؛ در رجال کشی، ص ۱۵، ح ۳۳ این حدیث را از زبان حضرت علی علیها السلام نقل می کند که فرمود: «ان سلمان منا اهل البیت».
الاختصاص، ص ۳۴۱؛ بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۳۴۹٫
همان، ج ۱۸، ص ۳۶٫
همان، ج ۱۸، ص ۳۴۸٫

 

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سلمان و دفاع از ولایت امیر مؤمنان علیه السلام

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : سلمان محمدی : سلمان و دفاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *