معنای ۲ جمله کلیدی در دعا

[ad_1]

پایگاه فرهنگی مذهبی سلم :

معنی باب الله و دیان دینه
در یکی از دعاهای امام عصر آمده : السلام علیک یا باب الله و دیان دینه در این باره بفرمایید: کلمه باب الله به چه معنی است؟ امام زمان علیه السلام باب خدا است؟ مگر خدا خانه محسوس دارد و او در آن است؟! دیان دارای چه معنی است؟چرا به امام مهدی به عبارت دیان دین خدا سلام مى کنیم؟ زیرا می دانیم در لغت دیان از نام هاى خدا است و به معناى قهار است / توضیح بفرمایید؟

باب به معنای در و یا درگاه می باشد، باب و یا درگاه وسیله و راه ارتباط بین بیرون و درون هر چیزی است اختصاصی هم به خانه، کارخانه و شهر و یا چیزهائی از این قبیل ندارد درب هر چیزی مناسب با همان چیز است، همان گونه گه خانه های دارای درب می باشند و راه ورودی و خروج چی و دست یابی به خانه ها و یا هر چیز دیگری درب آنها می باشد

انبیاء و اوصیای الهی درگاه و باب به سوی خداوند هستند برای رسیدن خلق به خداوند و از سوی دیگر فیض هائی که از خداوند به خلق می رسد از طریق آنان به خلق می رسد به همین جهت آنان درگاه خداوند هستند برای رسیدن خلق به خداوند و رسانیدن آنچه خداوند می خواهد به مردم برساند به آنان. از آنجا که بین همگان و خداوند مناسبت وجود ندارد به همین جهت آیات و مظاهر خداوند ابواب خداوند و یا به دیگر تعبیرها که در روایات و ادعیه آمده وجه خداوند، طریق به سوی خداوند و یا سبب متصل بین خلق و خداوند می باشند، و به جهت تقریب مطلب شاید بتوان مثال روح و بدن را زد، بدن باب برای ارتباط با روح است. کسانی که با روح شخص می خواهند ارتباط برقرار کنند باید از طریق بدن او ارتباط برقرار کنند، از سوی دیگر روح خواسته های خودش را از راه بدن به دیگران منتقل می کند

به جهت تقریب مطلب شاید بتوان مثال روح و بدن را زد، بدن باب برای ارتباط با روح است. کسانی که با روح شخص می خواهند ارتباط برقرار کنند باید از طریق بدن او ارتباط برقرار کنند، از سوی دیگر روح خواسته های خودش را از راه بدن به دیگران منتقل می کند.

دیان به معنای قهار، حاکم، قاضی، سائس، محاسب، جزا دهنده و کسی که خداوند را به دین حق می پرستد آمده است.
بنابراین دیان در این زیارت می تواند به معنای حاکم دین الهی، متکفل امور دین، جزا دهنده و یا متعبد به دین الهی می باشد و تمام این معانی بر امام زمان(عج) صادق است.

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

فضایل اهل بیت در صحیح بخاری

[ad_1] پایگاه فرهنگی مذهبی سلم :  (خلاصه: کتاب صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت پس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *