شکست سخت سوسیالیست ها در ونزوئلا/ گزارشی از بی بی سی

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

شفقنا- با اعلام نتایج انتخابات ونزوئلا و شکست حزب حاکم، سرنوشت انقلاب بولیواری هوگو چاوز در معرض تهدید قرار می گیرد.

گروه های مخالف در ونزوئلا موفق شدند اکثریت کرسی های پارلمان ملی این کشور را بدست آورده و به دو دهه سلطه سوسیالیست ها به رهبری پرزیدنت نیکلاس مادارو بر این نهاد قانونگزاری پایان دهند. پنج ساعت بعد از اتمام رای گیری ها، کمیساریای ملی انتخابات اعلام کرد گروه های مخالف موفق شدند ۹۹ درصد کرسی های مجلس را بدست آوردند .

پرزیدنت مادارو به شکست خود اعتراف کرد و « نتایج متفاوت » آن را مورد تایید قرار داد. این بدترین شکست برای جریان چپ ونزوئلا به شمار می رود. جریانی که در سال ۱۹۹۹توسط هوگو چاوز بنیان گذاشته شد. سوسیالیست ها در شمارش اولیه در مجموع ۴۶کرسی بدست آورده اند این درحالی بود که هنوز تکلیف ۲۲ کرسی مشخص نشده بود. با این حال نتایج فراتراز انتظار همگان بود. پنج ساعت بعد از اینکه درهای مراکز رای گیری بسته شد، آتش بازی ها در سراسر کاراکاس پایتخت ونزوئلا به راه افتاد تا پیروزی مخالفان را جشن بگیرد .

از مواردی که در تبلیغات انتخاباتی به کرات مطرح می شد ، انتقاد گسترده نسبت به کمبود کالاهای اساسی نظیر شیر، برنج ، قهوه ، شکر ، آرد ذرت و روغن خوراکی بود . تورم در  ونزوئلا طی سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰% رشد داشته است . نرخ بیکاری در این کشور هم اکنون بالای ۱۸ درصد گزارش می شود و بسیاری از پروژه های عمرانی در کشور به دلیل فقدان بودجه لازم متوقف شده است. کاهش مستمر قیمت نفت طی سال جاری  به این کشور ضربه های سختی زد زیرا نفت اصلی ترین صادرات ونزوئلا را تشکیل می دهد. کاراکاس به نسبت سایر کشورهای آمریکای لاتین بیشترین نرخ تورم را دارد. آقای مادارو وضعیت کنونی کشور را به یک « نبرد اقتصادی » تشبیه کرد که به گفته او مخالفان به راه انداخته اند.

نیکلاس مادارو، رییس جمهور و رییس حزب اتحاد سوسیالیستی ونزوئلا در پیامی به مناسبت اعلام نتایج انتخابات گفت: «ما با توجه به ارزش های اخلاقی خود آماده ایم تا این نتایج را تایید کنیم . همچنین آمده ایم تا ضمن موافقت با این نتایج به ونزوئلایی های خودمان بگوییم که قانون اساسی و دموکراسی در کشور ما افتخار آفرید . ما امروز در نبردی شکست خوردیم اما مبارزه برای ساخت یک جامعه نو تازه شروع شده است».   

درمقابل «انریکه کاپریلس» رهبر مخالفان و رییس حزب کنفرانس دموکراتیک متحد که یکی از رقبای مادارو در انتخابات ریاست جمهوری نیز بود طی پیامی که در توییتر گذاشت گفت: «نتایج همان طور بود که انتظارش را داشتیم . ونزوئلا برنده شد . این نتایج غیر قابل برگشت است». «جسی تورالبا» رییس ائتلاف مخالفان نیز گفت: «ونزوئلا خواست تغییر به وجود آورد و این تغییر به وجود آمد . یک اکثریت جدید قدرت خود را به نمایش گذاشت و پیامی شفاف و پرطنین را ارسال کرد».

حال چه خواهد شد ؟  

ائتلاف مخالفان  مرکب از احزاب محافظه کار و میانه رو درحال حاضر اطمینان دارند که درنهایت دست کم ۱۱۲کرسی را دراختیارخواهند داشت و به این ترتیب به کنترل ۱۶ساله سوسیالیست ها بر پارلمان خاتمه داده شده است. به گفته رهبران این ائتلاف، پیروزی کنونی به آنها این امکان را خواهد داد که قوانینی را به تصویب برسانند که به موجب آن زندانیان سیاسی از بند آزاد شوند.

این پیروزی همچنین تحرک تازه ای به نیروهای مخالف خواهد داد که آرزو می کنند بتوانند درمورد آینده مادارو یک رفراندوم برگزار کنند . این کار البته در صورتی امکان پذیر خواهد بود که وی نیمی از دوران ریاست جمهوری خود را سپری کرده باشد و بنابراین تا نیمه آوریل سال آینده باید صبر  کرد. با این همه باید گفت هنوز حزب حاکم سوسیالیست ها در ونزوئلا یک نیروی قدرتمند به شمار می رود زیرا بسیاری از شهرداری ها را در کشور تحت کنترل خود دارد. انتخابات بعدی ریاست جمهوری دراین کشور قرار است آوریل سال ۲۰۱۹ برگزار شود.

انتخابات اخیر شگفتی های متعددی داشت . به جز پایان دادن به سلطه ۱۶ساله سوسیالیست ها بر پارلمان ، انتخابات با مشارکت بالای مردم ( ۳/۷۴%) برگزار شد . ازاین پس مخالفان با حضور خود در پارلمان می توانند موانع متعددی بخصوص در حوزه قانونگذاری برای دولت ایجاد کنند . اگر آنها به وعده های انتخاباتی خود عمل کنند می توان انتظار داشت که به زودی با تصویب یک قانون عفو عمومی زندانیان سیاسی دراین کشور آزاد شوند . پیروزی محافظه کاران دراین انتخابات دومین شکست سوسیالیست ها در آمریکای لاتین طی دو هفته اخیر به شمار می رود زیرا سوسیالیست ها در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین نیز شکست خوردند .

به گفته ناظران انتخابات ونزوئلا در واقع رفراندومی برای پرزیدنت مادارو بود . کسی که به طور خاص از سوی هوگو چاوز به عنوان جانشین خود تعیین شد و ریاست حزب حاکم را بدست آورد . آقای مادورو می گوید حزب او همچنان از نیازهای روزمره مردم ونزوئلا دفاع خواهد کرد و به ارزش های انقلاب بولیواری وفادار خواهد ماند. این درحالی است که مخالفان دولت او را به تشدید دیکتاتوری متهم می سازند. اخیرا «لئوپولد لوپاز» رهبر گروه های مخالف به اتهام دست داشتن در خشونت ها به ۱۳سال زندان محکوم شد. حکمی که بسیاری از مردم  ونزوئلا آن را با «انگیزه های آشکار سیاسی» ارزیابی می کنند.

منبع : بی بی سی

ترجمه: شفقنا

انتهای پیام

selm.ir

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *