دونالد ترامپ، نقش منفیِ روزنامه‌های آمریکا و انگلیس

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

شفقنا رسانه- در روزهای پایانی این هفته، اظهارنظر دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای اصلی حزب جمهوری‌خواه و البته واکنش‌های تند و تیز به آن بود که حال و هوای روزنامه‌ها را کمی تغییر داد. اخبار پی در پی از ترور و ناامنی در آمریکا و کشورهای اروپایی، که در هفته‌های اخیر افکار عمومی را درگیر کرده، با پیشنهاد ترامپ برای ایجاد ممنوعیت برای ورود مسلمانان به آمریکا، شکل تازه‌ای گرفت چراکه مرزبندی پررنگ‌تری میانِ موافقان و مخالفان چنین تفکری ایجاد کرد. بررسی پوشش سخنان ترامپ و تحلیل آن در روزنامه‌های آمریکا و انگلیس می‌تواند تصویر بهتری از افکار عمومی یا نظر نخبگان رسانه‌ای این دو کشور به دست دهد.

روزنامه‌های انگلیس به طور آشکاری، واکنش تندتری به این اظهارنظر نشان دادند و روزنامه‌های آمریکا سعی کردند با رویکردی خبری‌تر و در تیتری فرعی‌تر به آن بپردازند که خود، نشان از کم‌اهمیت بودن این گفته‌ها از نظر بخشی از رسانه‌های جدیِ آمریکا دارد. با این حال یکی از روی جلدهایی که در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفت، کاریکاتوری بود مربوط به صفحه یکِ روزنامه آمریکاییِ «دیلی نیوز» (Daily News) است که ترامپ را شمشیر به‌دست، درحالی نشان می‌دهد که سرِ مجسمه آزادی را هم در دست دیگرش دارد و متن طنزی هم از زبان این مجسمه بالای صفحه نوشته شده است: «وقتی ترامپ، سراغ مکزیکی‌ها رفت چیزی نگفتم چون مکزیکی نبودم، وقتی سراغ مسلمانان رفت چیزی نگفتم چون مسلمان نبودم تا اینکه سراغ من آمد…»

photo_2015-12-09_22-18-43

روزنامه‌های انگلیس اما به تبعیت از واکنشی که در افکار عمومی و همچنین در میان مسلمانان بریتانیا برانگیخته شده بود، از ممنوع کردن ترامپ برای ورود به این کشور نوشتند، البته نه به عنوان موضع خود بلکه در گیومه و به عنوان نقل قول. مبنای این درخواست، قانونی در انگلیس است که از ورودِ افرادی که نفرت‌ پراکنی کرده‌اند، به این کشور جلوگیری می‌کند. براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک طومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود دولت بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از ۱۰۰ هزار نفر بیش تر شود، درخواست مطرح شده در نشست مجلس عوام انگلیس به بحث گذاشته می شود. به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار منتشر شده در تارنمای پارلمان انگلیس، تا عصر روز پنجشنبه بیش از ۴۶۰ هزار شهروند انگلیسی طومار ممانعت از ورود دونالد ترامپ به انگلیس، را امضاء کرده اند. این درخواست البته روز چهارشنبه در مجلس عوام بحث و رد شد. چرا که آزبورن، وزیر دارایی  که در غیاب دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در این نشست پرسش و پاسخ نمایندگان گفت: اظهارات «بی معنای» ترامپ «مغایر با اصول دولت آمریکا» بوده و به جای اعمال ممنوعیت علیه او، باید با گفت وگو با آن مقابله کرد.

روزنامه ایندیپندنت (The Independent) عکسی تمام‌صفحه اما از پشت سر این نامزد جمهوری‌خواه را چاپ کرد؛ ترفندی که برای منفی نشان دادن افراد و انتقاد از آن‌ها استفاده می‌شود. تیتر هم کوتاه و دستوری و در گیومه است: «  ورود او را به بریتانیا ممنوع کنید!» استفاده از ضمیر«او»، به جای نام دونالد ترامپ هم تلاش دیگر روزنامه برای تحقیر او است. روتیترهای روزنامه هم با لحن و ادبیاتی کمی عصبانی و انتقادی نوشته شده‌اند؛ یکی از آن‌ها، به اظهارنظر ترامپ درباره بیش از حد رادیکال شدن بخش‌هایی از لندن اشاره کرده، دیگری درباره همراهی دیوید کامرون با منتقدان ترامپ است و سومین، به قانونی کردنِ ممنوعیت ترامپ برای سفر به بریتانیا مربوط می‌شود.

the_independent.750

روزنامه هرالد (The Herald) اما کمی هیجان‌زده‌تر و با کنایه بیشتری با موضوع برخورد کرد که آن را هم در عکس و هم تیتر، می‌توان دریافت. عکس ترامپ، شکار لحظه‌ای است که او در حال سخنرانی بوده و صورتش حالتی غیرمعمول، خنده‌دار و البته عصبانی پیدا کرده است. تیتری دوخطی هم با آن همراه شده که علاوه بر ممنوعیت ورود او، درخواستی برای «بلوکه کردن زمین‌های گلف‌»اش را هم مطرح کرده است. زیرتیتر هم اشاره به همان قانون انگلیس است و در واقع روزنامه با تاکید بر مبنای قانونیِ تیترش، آن را تعدیل کرده است.

herald.750

روزنامه گاردین (The Guardian) عکس یک را به این موضوع اختصاص نداد اما تیترش را با فونتی بزرگ انتخاب کرد و از واژه‌هایی با بار انتقادی استفاده کرد. تیتر، از ترامپ می‌گوید که با واکنش شدیدی به خاطر سخنرانی‌اش درباره مسلمانان روبه‌رو شده است و زیرتیتر، به موضوعی اشاره کرده که دیگر روزنامه‌های انگلیس آن را چندان پررنگ و مهم ندیدند؛ واکنش آمریکایی‌های هم ‌حزب ترامپ به سخنان او. گاردین در واقع به سیاست آمریکا توجه کرده و با این کار، جایگاه آینده ترامپ را برای مخاطبان خود تصویر می‌کند و در نهایت جایگاه چندان باثبات و محکمی برای او نمی‌بیند. زیرتیتر، خبر می‌دهد که همزمان با افزایش خشم و عصبانیت نسبت به اظهارات این نامزد ریاست جمهوری، او حتی توسط رهبران جمهوری‌خواه هم طرد شد.

guardian.750

روزنامه‌های آمریکا چنانکه گفته شد، نه روز چهارشنبه و نه پنجشنبه، تیتر یا عکس یکِ خود را به ترامپ اختصاص ندادند اما رویکردشان انتقادی بود و سخنان او را تفرقه‌افکنی مضاعف دانستند. واشنگتن پست (The Washington Post) در تیتری فرعی با عکسی کوچک از او، حاصلِ سخنانش را تحریک عصبانیت مسلمانان دانسته است و البته این را هم گفته که این سخنانِ او، صریح‌ترین و تندترین انتقاد او تاکنون بوده است.

washington_post.750

انتهای پیام

selm.ir

خبر قبلیالجزیره: درگیری های شدید بین مخالفان سوری و داعش درحومه شمالی حلب

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *