تشابه خطبه‌‌های علمای سعودی و گفته‌های بغدادی

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

یک روزنامه آلمانی در گزارشی انتقادی از اقدامات دولت عربستان نوشت که این کشور با سیاست‌های خود تروریسم و افراطی گری را در جهان گسترش می‌دهد.

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه آلمانی«تسایت» در گزارشی با عنوان «شاهزاده‌های خطرناک» به تشریح سیاست‌های دولت عربستان در منطقه و نقش آنان در گسترش افکار افراطی پرداخت و نوشت: «عربستان سعودی با مخالفان خود برخورد خشونت‌باری دارد و فرقی ندارد که این مخالفان در داخل کشور باشند یا خارج آن. همچنین دربار عربستان هم از افراط‌گرایان مذهبی که برداشت‌های خود از اسلام را به جهان صادر می‌کنند، حمایت می‌کند.»

در این گزارش آمده است: «پس از حملات در پاریس سیاست‌ خارجی (کشورها) دستخوش تغییر شده است. در این بین بیش از همه از دولت‌های ترکیه و عربستان سعودی انتقادها می‌شود. چرا که ترکیه به داعش اجازه داده است که در مرزهای این کشور نفت را قاچاق کند و مواضع کردها را بمباران کند. همچنین عربستان منطقه‌ای امن ایجاد کرده است تا به این وسیله افراط‌گرایی امکان گسترش داشته باشد. همه اینها در شرایطی است که برای ورود نیرو به منظور پیوستن به داعش از ۱۰۰ کشور مختلف توضیحی وجود ندارد.

سرکوبگری پادشاهی نفتی در خلیج‌فارس در حوزه حقوق‌بشر و  آزار وبلاگ‌نویسان، شهروندان این کشور و تمامی جهان را خشمگین کرده است. عربستان با جنگی که از ماه مارس علیه یمن آغاز کرده است زمینه را برای این مساعد کرده تا برای نخستین‌بار داعش راهی برای ورود به قسمت جنوبی شبه جزیره عربستان پیدا کند. در این منطقه گروه تروریستی القاعده هم از همیشه قوی‌تر است. آنها هم‌اکنون در شهر بندری مکلا و استان جنوبی «ابین» خلیفه‌گری به نام خود ایجاد کرده‌اند و سرویس اطلاعات داخلی آلمان هم اعلام کرد که سیاست‌های عربستان در هفته‌های گذشته در راستای سیاست مداخله و ضربه زدن بوده است و برای ثبات در منطقه خلیج‌فارس خطرناک است.

موضوع به حدی جدی است که «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم این کشور از سران عربستان سعودی خواست تا از افراط‌گرایی فاصله بگیرند. وی به روزنامه بیلد آلمان گفت که برای حل بحران‌های منطقه باید با عربستان همکاری کرد اما در عین حال باید برای این کشور روشن شود که زمان نمایش دادن به پایان رسیده است.

در این میان نقش «محمدبن سلمان» شاهزاده محبوب پادشاه این کشور بسیار برجسته است. وی به عنوان وزیر دفاع عربستان نقش کلیدی در سیاست‌های این رژیم ایفا می‌کند. در بحران‌های سیاسی ریاض و در خانواده سلطنتی صحبت‌های خوبی درباره وی شنیده نمی‌شود وی به همراه «محمد بن نایف» وزیر کشور، اداره عربستان را در کنار پادشاه ۷۹ ساله این کشور در دست دارند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که عربستان سه دهه است که به عنوان مهمترین مرکز ستیزه‌جوهای مذهبی شناخته می‌شود. این برنامه تبلیغات برای وهابی‌ها، هزینه میلیاردی از بخش نفت داشته است و به ارتباط زنجیره‌وار میان خاندان سعودی با روحانیان وهابی مربوط می‌شود.

تسایت نوشت که خطبه‌های نماز‌جمعه که روحانیون وهابی می‌خوانند تفاوت اندکی با آموزه‌هایی دارد که «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه داعش ارائه می‌دهد. این افراد به شدت افراطی خط‌مشی مذهبی فرمانروایان را تعیین می‌کنند. از مغرب تا یمن، از پاکستان تا اندنزی و به طور فزاینده در اروپا این افراد افکار افراط‌گرایانه خود را گسترش داده‌اند و افکار محلی را غیراسلامی و نفرت‌انگیز دانسته‌اند. هزینه‌های کلان برای آموزش مبلغان مذهبی در مکه و مدینه اختصاص داده شده است و این نگرانی را به دنبال داشته که رویکردهای خشن‌ آنها در همه جهان نفوذ کند.

انتهای‌پیام/۶۵۴

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *