راز پول‌های داعش

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

به گزارش «شیعه نیوز»، روه تروریستی داعش هزینه‌های میلیاردی بمب‌ها و دستمزد نیروهای خود را از چاه‌های نفتی، معادن و بانک‌های تحت کنترل خود تامین می‌کند. این گروه تروریستی در سرزمین‌های تحت خلافت خود در عراق و سوریه از مردم مالیات دریافت می‌کند. گروه تروریستی داعش فقط در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود دو میلیارد دلار درآمد داشته است.

بخش مالی سی‌ان‌ان، با کارشناسان امور نظامی و مالی مصاحبه کرده و ده‌ها گزارش درباره گروه تروریستی داعش، خزانه‌داری آمریکا، وزارت دفاع ایالات متحده، سازمان ملل، دولت انگلیس و چندین و چند سازمان مطالعاتی درباره تروریسم را مورد بازبینی قرار داده است. مشاهده نتایج این مصاحبه‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که چرا داعش تا این حد قدرتمند شده است. این گروه تروریستی توانسته با دوری از الگوی قدیمی گروه تروریستی القاعده یعنی وابستگی به بودجه‌ها و کمک‌های کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس، بودجه خود را بدون وابستگی به هیچ دولتی تامین کند.

بنابر اطلاعات اخذ شده ازسوی سرویس‌های اطلاعاتی، نیروهای نظامی گروه تروریستی داعش ماهانه چیزی بین ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار درآمد دارند که علاوه ‌بر این حقوق، ماهانه ۵۰ دلار به زنان و ۲۵ دلار به فرزندان آنها کمک هزینه مالی پرداخته می‌شود. این درحالی است که بنابر مطالعات انجام شده ازسوی یک تیم تحقیقاتی سازمان ملل، یک مهندس بسیار ورزیده و با مهارت، در ماه تنها ۱۵۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کند.

«آندراس کریگ»، متخصص علوم نظامی کینگ‌کالج لندن در قطر می‌گوید: گروه تروریستی داعش بدون شک بهترین گروه تروریستی تاریخ از نظر تمکن مالی محسوب می‌شود که بخش بیشتر این توانایی مرهون قدرت این گروه در کنترل فضاهای مدیریت‌نشده و خارج از قلمرو است. در ادامه به منابع درآمدی این گروه تروریستی اشاره می‌شود.

مالیات؛ سالانه ۳۶۰ میلیون دلار

بخش اعظم منابع مالی داعش از راه اخذ مالیات از ۸ میلیون شهروندی که در قلمرو تحت تصرف این گروه تروریستی زندگی و کار می‌کنند، تامین می‌شود. همه‌چیز در سرزمین‌های تحت قلمرو داعش مشمول مالیات می‌شود. بنابر اعلام مرکز سیاست امنیتی ژنو، این مالیات‌ها شامل موارد ذیل می‌شود: مالیات بر درآمد: ۱۰ درصد/ مالیات مشاغل: ۱۰ تا ۱۵ درصد/ مالیات بر فروش: ۲ درصد/ خارج کردن پول از حساب بانکی: ۵ درصد/ مالیات دارو: ۱۰ تا ۳۵ درصد.

داعش مدعی است که این مالیات‌های اخذ شده درواقع همان زکات هستند اما به دریافت همین میزان مالیات هم بسنده نمی‌کند و شهروندان خود را از هر جهت تحت فشار قرار می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، دانش‌آموزان باید ماهانه در مقاطع ابتدایی ۲۲ دلار، در مقاطع بالاتر ۴۳ دلار و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز ۶۵ دلار شهریه بپردازند؛ این درحالی است که تا پیش از این، خبری از پرداخت چنین شهریه‌هایی نبوده است. همچنین، عراقی‌هایی که از منطقه‌ای به منطقه دیگر سفر می‌کنند باید به نیروهای داعش چیزی حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار باج بدهند. علاوه‌بر این، مسیحیان نیز مشمول پرداخت مالیات خاص می‌شوند که رسانه‌های وابسته به داعش با افتخار از دریافت این پول مافیا گونه صحبت می‌کنند.

جالب اینجاست که اگر شهروندان تحت قلمروی داعش بخواهند به ملاقات اعضای خانواده و اقوام، قلمروی خود را ترک کنند، باید ۱۰۰۰ دلار به‌عنوان مالیات بپردازند. این مالیات‌ها و باج‌گیری‌ها در سال ۲۰۱۴ به تنهایی ۳۶۰ میلیون دلار درآمد عاید داعش کرده است. برخی برآوردها نشان می‌دهد که این درآمد در سال ۲۰۱۵ احتمالا به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

کشاورزی و معادن؛ ۱٫۳ میلیارد دلار

درآمد گروه تروریستی داعش به همین‌جا ختم نمی‌شود. چراکه این گروه درآمد بسیاری را از مشاغل فعال در قلمروی خود کسب می‌کند؛ به‌عنوان مثال طبق اعلام سازمان خوارو بار و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، داعش یک‌سوم از گندم و آرد عراق را در اختیار دارد ضمن اینکه اعضای این گروه مدام ماشین‌های کشاورزی کشاورزان را سرقت کرده و به خودشان اجاره می‌دهد.

این گروه تروریستی همچنین بخش وسیعی از معادن فسفات و سولفور و همینطور کارخانجات سیمان را در اختیار دارد. علاوه‌بر این، این گروه تروریستی می‌تواند سالانه ۱٫۳ میلیارد دلار درآمدزایی کند. «هرلیم گمبیر»، کارشناس امور نظامی می‌گوید: با ارزش‌ترین دارایی و و مرکز ثقل داعش سرزمین‌هایی است که این گروه در عراق و سوریه در تصرف خود دارد. پس گرفتن این سرزمین‌ها از داعش، بزرگ‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد.

نفت؛ ۵۰۰ میلیون دلار

از سایر درآمدهای داعش می‌توان به درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از راه فروش نفت اشاره کرد. این گروه تروریستی، شمار زیادی از چاه‌های نفتی و پالایشگاه‌های عراق را در اختیار گرفته است.

گروگانگیری؛ ۲۰ تا ۴۵ میلیون دلار

تروریست‌های این گروه همچنین سالانه ۲۰ تا ۴۵ میلیون دلار از راه گروگان‌گیری و باج‌گیری درآمد دارد.

سرقت از بانک؛ ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار

گروه داعش با ادعای خلافت و در دست گرفتن اختیار قلمروهای تحت تصرف خود، از راه سرقت بانک‌ها، یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. این حجم پولی که یک‌باره به این گروه تروریستی تزریق شده، داعش را به ثروتمندترین گروه تروریستی جهان تبدیل کرد.

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *