فرضیه هایی برای انتخاب رییس جمهورلبنان/ ژنرال عون و فرنجیه در کنار یا مقابل هم؟

[ad_1]

سلم گزارش می دهد :

شفقنا- ژنرال میشل عون رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان چهارشنبه شب از سلیمان فرنجیه رییس حزب جریان المرده در رابیه (محل اقامت ژنرال عون) استقبال کرد و دو طرف آخرین تحولات در منطقه و لبنان را بررسی کردند.
به گزارش شفقنا به نقل از ایرنا، فرنجیه بعداز این ملاقات که جبران باسیل وزیر امور خارجه و رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان هم در آن حاضر بود، منزل ژنرال عون را بدون اظهارنظر و شرکت در مصاحبه با خبرنگاران ترک کرد.
شبکه تلویزیون ( OTV) متعلق به جریان آزاد ملی، این ملاقات را « بسیار خوب» خواند و دو طرف بر استحکام همپیمانی با هم و قرار داشتن در کنار هم در همه مراحل تاکید کردند.
این شبکه تلویزیونی افزود: سلیمان فرنجیه تاکید کرد بر مواضع شناخته شده خود در حمایت از نامزدی ژنرال عون باقی است و ژنرال نیز در مقابل بر تمایل شدید خود به حفظ جایگاه فرنجیه و همپیمانی دو طرف تاکید کرد.
OTV)) اضافه کرد: دو طرف بر پیگیری روند انتخابات ریاست جمهوری وتحولات آن و همبستگی کامل و سنجیده همه اعضا و ارکان فراکسیون تغییر واصلاح تا رسیدن لبنان و لبنانی ها به ساحل خوبی و نجات تاکید کردند.
سلیمان فرنجیه عضو فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان است.

** بهترین سناریو برای لبنان از نگاه نبیه بری
نبیه بری رییس مجلس لبنان دیروز در دیدار هفتگی خود با برخی از نمایندگان بر استفاده بسیار خوب از شرایط برای حل مشکلات لبنان به ویژه انتخاب رییس جمهور تاکید کرد.
لبنان بیش از یک سال و نیم است که رییس جمهور ندارد.
وی افزود: ادامه وضعیت کنونی و عدم تقویت توافق بین لبنانی ها زمینه را برای تروریست هایی که در کمین همه ما هستند، فراهم می کند و حل بحران ها و مشکلات لبنان را در مقابل این دشمن قوی تر می سازد.
نبیه بری با بیان این که « شرایط برای انتخاب رییس جمهور لبنان در زمان حاضر مهیا نیست»، تاکید کرد کرد که بهترین سناریو در این زمینه تفاهم ژنرال عون و سلیمان فرنجیه است.

** احتمال دیدار قریب الوقوع فرنجیه با سیدحسن نصرالله
روزنامه لبنانی النهار نوشت: جبران باسیل گفته است که سلیمان فرنجیه دوست و همپیمان ما است و احدی نمی تواند روابط بین ما را تخریب کند برعکس گفت وگوهای بین ما توام با صداقت و التزام است و آنچه اتفاق افتاده یک پیروزی برای ما و تقویت خط راهبردی است و گروه رقیب هیچ موفقیتی کسب نخواهد کرد.
این روزنامه لبنانی، امکان دیدار قریب الوقوع فرنجیه با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را بعید ندانسته است.
رسانه های لبنانی در یکی دو روز اخیر نوشته اند که نبیه بری رییس مجلس و رییس جنبش امل بارها تاکید کرده است که دیدگاهش با حزب الله در پرونده انتخاب رییس جمهور نزدیک است و هماهنگی بین دو طرف از نزدیک ادامه دارد.
در همین حال ریچارد جونز کاردار سفارت آمریکا در لبنان نزد کاردینال بشاره راعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان رفت و این پیام را منتقل کرد که واشتنگتن تاکید دارد اکنون زمان انتخاب رییس جمهور لبنان است و باید از فرصت ابتکار الحریری استفاده و نباید در مقابل آن مانع ایجاد کرد.

** معادله اول ژنرال عون و دوم فرنجیه
روزنامه لبنانی السفیر هم با اشاره به دیدار دیروز ژنرال عون و فرنجیه نوشت که به نظر می رسد پاسخ به انتظارها در انتخاب رییس جمهور تا « زمانی دیگر» به تعویق افتاده است و به معنای دیگر این ملاقات ابتدای مسیر بوده است ، نه پایان آن و به معنای دیگر سونامی نامزدی غیررسمی فرنجیه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی سعدالحریری رییس حزب جریان المستقبل که شتابان اعلام و به سرعت و غیرطبیعی گسترش یافت، فروکش کرد.
السفیر نوشت که اکنون توپ انتخاب رییس جمهور لبنان در مربع مسیحی ( چهار رکن مسیحیان مارونی لبنان ژنرال میشل عون، سلیمان فرنجیه ، امین الجمیل و سمیر جعجع) پاسکاری و به ویژه بین بنشعی (محل اقامت فرنجیه) و رابیه گردش خواهد کرد تا همان طور که نبیه بری گفت ژنرال عون و فرنجیه به تفاهم برسند و بهترین سناریو تحقق یابد.
برخی ناظران معتقدند که بهترین نتیجه پیشنهاد سعدالحریری که سمیر جعجع رییس حزب « نیروهای لبنانی» نامزد گروه ۱۴ مارس از گردونه مبارزات انتخابات خارج شده و اکنون رقابت بین دو همپیمان در گروه ۸ مارس است و معنای دقیق تر آن ، این است که کرسی ریاست جمهوری در اختیار گروه ۸ مارس همپیمانان حزب الله قرار خواهد گرفت.
فرنجیه تاکنون تاکید کرده است که از نامزدی ژنرال عون تا زمانی که شانس اخذ رای نمایندگان را برای ورود به بعبدا(کاخ ریاست جمهوری) داشته باشد، حمایت می کند و تنها زمانی نامزدی خود را اعلام می کند که مطمین باشد همه درها به روی ژنرال عون بسته است و به معادله ژنرال عون اول و فرنجیه دوم پایبند می باشد تا در نهایت گروه ۸ مارس پیروز باشد.
السفیر نوشت: رییس حزب جریان المرده درک کرده است که محاسباتش باید دقیق و سنجیده باشد و یک اشتباه بزرگ او را بین موفقیت و یا خودکشی سیاسی قرار می دهد.
این روزنامه لبنانی افزود: اگر فرنجیه به حکمت و از دست نرفتن فرصت ها و افسوس خوردن ها در گذشته معتقد باشد ، نباید به انتخابش به عنوان رییس جمهور بدون موافقت حزب الله و ژنرال عون تن دهد حتی اگر در صحن مجلس شرایط حد نصاب نمایندگان برای رای دادن به او فراهم باشد.
السفیر خاطرنشان کرد: ملاقات کوتاه کمتر از یک ساعته دیروز ژنرال عون و فرنجیه تنها فرصت طرح مسیله انتخابات ریاست جمهوری بود و بررسی گزینه های سرنوشت ساز و حساس در جلسات مشورتی آینده آنها ادامه خواهد یافت.
این روزنامه لبنانی ، ملاقات دیروز ژنرال عون و فرنجیه را « مفید» خواند و به نقل از منابعی در جریان آزاد ملی نوشت: دو طرف بر حمایت از روابط سیاسی و تثبیت دستاوردهای گذشته تاکید کردند و فرنجیه گفت که با تحقق ابتکار الحریری، رییس جمهور آینده از گروه ۸ مارس و دارای بالاترین جایگاه در میان مسیحیان مارونی خواهد بود.
این منابع تاکید کردند که بهترین شیوه، همکاری و همراهی و در کنار هم قرار گرفتن ژنرال عون و فرنجیه به جای رقابت و روی در روی هم قرار گرفتن است و اگر قرار شد که فرنجیه نامزد اصلی در انتخابات ریاست جمهوری باشد، ژنرال عون و نه سعدالحریری باید نامزدی او را اعلام کند.
السفیر به نقل از محافل سیاسی آگاه نیز نوشت که این دیدار « صریح » بود و دو طرف تعهد و التزامی ندادند و بر مواضع ثابت خود تاکید کردند و فرنجیه جزییات روند طرح نامزدی خود از نشستش در پاریس با سعدالحریری تاکنون را توضیح داد.
السفیر در گزارشی دیگر نوشت: در حالی که برخی انتظار داشتند ارتفاع یخ روابط ژنرال عون و فرنجیه بعداز انتشار ناگهانی نامزدی غیررسمی فرنجیه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی سعدالحریری روز به روز بیشتر شود اما دو دیدار کوتاه بین آنها موجب شده تا این یخ ها رفته رفته آب شود و دو طرف همچنان در یک سنگر باقی بمانند.
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی اما روایتی دیگر از ملاقات رابیه دارد و نوشت که فرنجیه از برخی رفتارها و اظهار نظرهای رسانه ای نسبت به خود که آنها را به عونی ها نسبت داد، گلایه آمیز انتقاد کرد.
این روزنامه هم به نقل از منابع نزدیک به ژنرال عون و فرنجیه این دیدار سیاسی را « مثبت» خواند و تاکید کرد که اکنون یخ های در روابط دو طرف شکسته است.
الاخبار نوشت: فرنجیه با تاکید به این که « ژنرال عون همچنان نامزد ما در انتخابات ریاست جمهوری است»، گفت که شانس نامزدی من دراین انتخابات بدون این که برای آن تلاشی کنم، فراهم شده است.
این روزنامه افزود: ژنرال عون بر ادامه نامزدی خود در انتخابات تاکید کرد و سلیمان فرنجیه هم گفت که از ژنرال عون تا زمانی که شانس انتخاب داشته باشد، حمایت می کند.
الاخبار خاطرنشان کرد: فرنجیه همچنین گفت که سعدالحریری همچنان برای اعلام نامزدی او اصرار دارد و اگر احساس کند که شانسی برای انتخاب دارد، از صحنه خارج نخواهد شد زیرا معنای آن دستیابی گروه ۸ مارس به کرسی ریاست جمهوری است..

** در اردوگاه دیگر چه خبر؟
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: در اردوگاه سعدالحریری ، اطرافیان او همچنان شایعه می کنند که فضا برای تحقق ابتکار الحریری فراهم است و حزب الله با این ابتکار همراهی خواهد کرد زیرا « به همین سادگی نمی تواند نامزدی یک همپیمان بسیار نزدیک خود را رد کند».
اطرافیان الحریری می گویند با وجود این که مسیحیان مخالف نامزدی فرنجیه بازهم به انتخاب او اعتقاد دارند اما مشکل کسب موافقت حزب الله و ژنرال عون برعهده خود فرنجیه است.
الاخبار با تاکید به این که الحریری و اطرافیان او از ترسیم مسیر ورود رییس جمهور به بعبدا عاجز هستند، نوشت: مشاور الحریری در مراسم ضیافتی که برای ریچارد جونز کاردار( سفیر موقت) آمریکا در لبنان ترتیب داده بودند، ادعا کرد که حزب الله با ابتکار الحریری موافقت می کند اما جونز و همراهانش فقط شنونده بودند.
این روزنامه لبنانی افزود: اطرافیان الحریری هنوز خوشبین هستند و می گویند که رییس حزب جریان المستقبل به زودی به بیروت می آید و نامزدی سلیمان فرنجیه را به طور رسمی اعلام می کند.
این در حالی است که سمیر جعجع رییس حزب « نیروهای لبنانی» به شدت با ابتکار الحریری مخالفت کرده، امین الجمیل رییس سابق حزب الکتایب گفته است که تاکنون در جریان این ابتکار قرار نگرفته ، سامی الجمیل رییس کنونی الکتایب تردید بسیار دارد و ژنرال عون و حزب الله همچنان سکوت کرده اند.
ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه هم که کار را تمام شده می دانست و برای حمایت از ابتکار الحریری تمام تلاش خود را به کار گرفت اکنون سکوت کرده است.
و سرانجام همه این سخن نبیه بری را زمزمه می کنند که بهترین سناریو و شاید تنها سناریوی باقی ماند تفاهم ژنرال عون و سلیمان فرنجیه است.

انتهای پیام

selm.ir

خبر قبلیکشف بزرگترین انبار سلاح و موشک داعش در جنوب غربی الرمادی
خبر بعدیدیلی میل: ابوبکر بغدادی به لیبی فرار کرده است

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *