لزوم هم‌سوسازی دانشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی شدن

[ad_1]

سلم- مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: سیاست ما هم‌سو بودن دانشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی شدن است.
به گزارش سلم به نقل از ایسنا، محمدحاج جباری امروز در نشست مشترک طرح حمایت تحصیلی، آموزشی از دانشجویان غیرایرانی با تاکید بر اینکه همواره رقابت در بین دانشگاه‌ها در حوزه بین‌المللی شدن وجود دارد، اظهار کرد: قطعا سیاست ما هماهنگی و هم‌سو بودن دانشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی شدن است و علاوه ‌بر آن باید مجموعه داخلی دانشگاه نیز در راستای این سیاست همسو شوند، تا به اهداف اصلی برسند.
وی با ‌اشاره به اینکه در هر دانشگاه باید یک سرپرست برای دانشجویان غیرایرانی معرفی شود، ادامه داد: سیاست‌ جذب دانشجویان غیرایرانی و هدایت تحصیلی، ساختارهای مختلفی در دانشگاه‌ها دارد و به دنبال برگزاری جلساتی با سرپرستان دانشجویان غیرایرانی هستیم.
وجود ۱۴۰۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه فردوسی
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم با اعلام اینکه دانشگاه فردوسی دارای ۱۴۰۰ دانشجوی غیرایرانی بوده، عنوان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه فردوسی دارای تعداد زیادی از دانشجویان غیرایرانی است، دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و باید بتواند آنان را به درستی مدیریت کند.
حاج جباری تصریح کرد: به‌ دنبال تشکیل دروس عمومی به‌ صورت مجزا برای دانشجویان غیرایرانی هستیم که این امر دارای نقاط ضعف و قوتی بوده زیرا آنان باید با زبان خودشان دروس علمی را دنبال کنند.
وی در خصوص شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در موسسات غیرانتفاعی گفت: تا یک‌ سال برای موسسات غیرانتفاعی مجوزی صادر نمی‌شود ولی یک‌سری از این موسسات که از گذشته فعال بودند، رشته‌های خاصی را نظیر گرایش‌های فقه شیعه ارائه می‌دهند که در سایر دانشگاه‌ها موجود نیست. بنابراین برای این دانشگاه‌ها مجوزی در نظر گرفته می‌شود ولی در حالت کلی تمام موسسات غیرانتفاعی باید مجوز اخذ کنند.
مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه در بعضی از مواقع از نگاه امنیتی به‌ درستی استفاده می‌شود، اضافه کرد: برخی دانشگاه‌ها با وجود داشتن چارچوب‌های لازم برای پذیرش دانشجوی غیر ایرانی،اگر از نظر حوزه امنیتی صلاحیت آن‌ها رد شده باشد، مجوز نمی‌گیرند.
حاج جباری با اشاره به مسائل کنسول‌گری دانشجویان غیرایرانی خاطرنشان کرد: ما تا حدامکان این مسائل را واگذار می‌کنیم تا به ‌طور مستقل صورت گیرد و خواهشمندیم که دانشگاه فردوسی مدیریت تمام دانشجویان غیرایرانی استان خراسان را در کنسول‌گری بر عهده بگیرد.
وی افزود: باید در نظر داشت که ایران در منطقه خاصی قرار دارد. بنابراین افرادی که از خارج از کشور وارد می‌شوند، باید حتما مورد بررسی قرار گیرند. به همین دلیل ایران از لحاظ امنیتی بسیار قوی عمل کرده که این طرح در شورای امنیت ملی تصویب شده و وزارت‌خانه نمی‌تواند در مسائل حاکمیتی دخالتی کند.
حاج جباری با بیان این که دستور کار ما برای جذب هماهنگی و رویه مناسبی دارد تاکید کرد: در شورای مدیران سازمان صدور مجوز برای شرکت‌ها منوط بر این است که ۱۰ تا ۲۰ درصد از دانشجویانی که به خارج از کشور می‌فرستند به همان تعداد نیز به داخل کشور وارد کنند. در غیر این صورت مجوز آنان باطل است که فعلا با ۱۵ درصد این کار را آغاز کرده‌ایم.
علی‌رضا سهیلی، رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه فردوسی، نیز در این نشست اظهار کرد: پذیرش دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه فردوسی از سال ۹۰ و ۹۱ در پردیس بین‌الملل صورت گرفته است و بعد از آن نیز به عنوان دانشجوی شبانه معرفی شده است و در واقع می‌توان گفت این مرکز ‌‎ مدیون گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی است.
وی ادامه داد: اخیرا دانشگاه به این نیاز رسیدکه شیوه آموزشی و پژوهشی را در مرکز آموزش زبان فارسی وارد کند و امیدواریم فعالیت‌ها جنبه علمی‌تری پیدا کنند.
رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه فردوسی گفت: یکی از مسائل مهم در دانشکده‌ها تدریس تخصصی زبان فارسی به لحاظ محتوا در رشته‌های مختلف است.
سهیلی با تاکید براینکه در پذیرش دانشجوی غیرایرانی دانشگاه‌های داخلی با یکدیگر رقابت دارند، تصریح کرد: وزارت‌خانه باید به‌نوعی این موضوع را مدیریت کند و همه ما در راستای بین المللی شدن دانشگاه‌های کشور باید تلاش کنیم.
وی افزود: آموزش عالی اکنون به‌ویژه در بخش بین‌‎المللی شدن دانشگاه یک بازار محسوب می‌شود. بنابراین باید تلاش شود که آن را از دست ندهیم.
رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه فردوسی با اشاره به شیوه‌نامه جدید برای پذیرش دانشجویان خارجی عنوان کرد: باید در پذیرش دانشجویان غیرفارسی زبان در برخی از مراکز سخت‌گیری شود زیرا اگر موسسات غیرانتفاعی دانشجویان را به‌ راحتی پذیرش کنند، ممکن بوده ظرفیت لازم را برای آنان فراهم نکنند که این تبعات منفی را در بردارد.
سهیلی با اعلام اینکه اکنون ۵۷ پردیس بین‌الملل در سطح کشور وجود دارد که وزارت‌خانه به این نتیجه رسیده که باید آن‌ها را ساماندهی کند، بیان کرد: شاید داوطلب به اندازه کافی وجود نداشته باشد ولی بین‌المللی دانشگاه یک اصل برای وزارت علوم محسوب می‌شود و باید مشارکت همه برای این امر صورت گیرد.

انتهای پیام

سلم

خبر قبلیالفرات: هلاکت 23 داعشی و انهدام 53 بسته انفجاری در شمال الرمادی
خبر بعدیپیش نویس توافق کنفرانس پاریس به بحث گذاشته شد

[ad_2]
Source link

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *