انتقاد شدید آیت الله مکارم‌ شیرازی از عملکرد بانک‌ها در کشور

انتقاد شدید آیت الله مکارم‌ شیرازی از عملکرد بانک‌ها در کشور

 

به گزارش «شیعه نیوز»، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، در دیدار رئیس و جمعی از مدیران مؤسسه مالی و اعتباری کوثر با بیان این‌که «مسائل بانک و بانکداری در این زمان و کشور بحث‌های زیادی داشته است» اظهار کرد: وجود بانک در جوامع فعلی جزو ضرورت‌ها است و نمی‌شود یک کشور از نظر اقتصاد و دیگر جهات بدون بانک باشد.

 

وی افزود: وجود بانک یک ضرورت است، ولی اگر همین ضرورت درست و مطابق موازین عمل نشود به یک آسیب بزرگ تبدیل می‌شود، یعنی می‌تواند منشأ خیرات و زیان‌های عظیمی شوند؛ در صورتی که مطابق موازین شرع عمل شود، قطعا سبب پیشرفت می‌شود؛ چرا که قوانین اسلام قوانینی کار ساز هستند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که «سرمایه‌های کوچک در بانک‌ها جمع می‌شود و سبب پیشرفت اقتصاد می‌شود» اظهار کرد: بخش قرض‌الحسنه گره‌هایی از مشکلات مردم باز می‌کند، بانک‌ها جایگاهی مطمئن برای حفظ اموال مردم است که این از فواید مهم آن شمار می‌آید، ولی اگر انحرافی پیدا شود ضررهای عظیم به دنبال خواهد داشت.

 

وی تأکید کرد: اکنون داد مردم از عده‌ای از بانک‌ها بلند شده است، هم دولت و هم مردم شاکی هستند؛ رئیس محترم کل بانک‌ها می‌گوید مؤسسات بدون مجوز زیادی هستند، اگر هستند، چرا جلوی آنها را نمی‌گیرند.

 

وی تصریح کرد: اکنون به برخی از بانک‌ها فشار می‌آورند که چرا اموال خود را به ساختمان‌های مدرن تبدیل کرده‌اند و از گردش مالی بانک خارج شده است و باید این‌ها را بفروشند این نشان می‌دهد که تخلفاتی صورت گرفته است.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تأکید بر این‌که «باید مسائل مربوط به بانک حل شود» خاطرنشان کرد: تا این مسائل حل نشود، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به بانک‌ها ارتباط دارد، عده از مردم نیز مقصر هستند، برخی می‌گویند می‌خواستیم فلان برنامه‌ها را عمل کنیم که مأمور بانک گفت فاکتور صوری بیاورید.

 

وی افزود: هنوز در بانک‌ها مسئولانی هستند که به افراد توصیه می‌کنند فاکتور صوری بیاورید، وقتی پرسیده می‌شود چرا این‌گونه می‌کنید می‌گویند که می‌خواهیم گردش مالی بانک را بیشتر کنیم و از هر طریقی می‌خواهد باشد، این جای تأسف و گله است.

 

وی خاطرنشان کرد: باید دولت روی بانک‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهد و قاطعیت بیشتری داشته باشد، اخیرا شنیدم عده‌ای از مدیران را برکنار کرده‌اند، واقعا قاطعیت به خرج بدهند، اگر قاطعیت و برنامه نباشد و بانک‌ها اصلاح نشود کار اقتصاد در کشور اصلاح نمی‌شود و مشکلات روزبه روز بیشتر می‌شود.

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: وام قرض الحسنه بدون کارمزد، نگرفتن جریمه تأخیر و رعایت دقیق عقود شرعیه بسیار خوب است که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش صورت گیرد و مقید به عمل باشند.

 

وی افزود: اگر بانک‌ها آلوده ربا شوند آثار منفی زیادی خواهد داشت و برکات از جامعه برداشته می‌شود، رباخواری بسیار زیان دارد و قرآن نهی اکید درباره آن دارد.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *