انتقاد آیت الله صافی گلپایگانی از وضعیت نا بسامان ازدواج در کشور

انتقاد آیت الله صافی گلپایگانی از وضعیت نا بسامان ازدواج در کشور

 

اين همه جوان پسر و دختر بي‌همسر مناسب شأن و اخلاق اسلامي نيست. پسران و دختران سالمند بدون همسر هر چه بيشتر شود، علامت نقص اجتماعي است و هر چه كمتر باشد، علامت كمال جامعه و التزام به اخلاق اسلامي است.
 
 

به گزارش «شیعه نیوز» آيت الله صافي گلپايگاني‌ از مراجع عالیقدر شیعه، به مناسبت سال‌روز ازدواج حضرت علي‌ و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) و آغاز هفته ازدواج پیامی صادر نمودند ،متن این پیام بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الله تعالي:

 

وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً((1)

 

با تقديم عرض تبريك سال‌روز ازدواج ملكوتي و پيوند قدوسي بانوي بانوان جهان و سيده نساء عالميان حضرت فاطمه زهرا عصمة الله الكبري با حضرت خليفة الله العظمي اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليهما به پيشگاه اقدس ذخيرة الله و بقيّته مولانا المهدي أرواح العالمين له الفدا، اين آيات شريفه را كه بيان تجليل و تكريم ذات مقدّس ربوبيت و الوهيت عزّ اسمه از اين مصاهرت رحماني و ربّاني است به همه برادران و خواهران ايماني با شاد‌باش‌هاي مشحون به معاني ولائي هديه مي‌نمايم:

 

)هُوَ الَّذي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ كانَ رَبُّكَ قَديراً((2)

 

)مَرَجَ‏ الْبَحْرَيْنِ‏ يَلْتَقِيانِ‏ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ(‏ (3)

 

و سپس فرصت را غنيمت شمرده، به همگان، به همه خانواده‌ها، به همه پدران و مادران، به همه جوانان عزيز پسران و دختران و به همه كساني كه مي‌توانند به اين هشداري كه به عرض مي‌رسانم پاسخ مثبت بدهند، ‌به نويسندگان، به روزنامه‌نگاران، به گويندگان و وعّاظ و كساني كه مي‌توانند نسل حاضر را هدايت نمايند، به آنان كه با كمك‌هاي اقتصادي و مادّي توان اقدام و فداكاري دارند هشدار مي‌دهم كه پديده بي‌رغبتي جوانان دختر و پسر به ازدواج، صيانت جامعه، عزّت و اخلاق جامعه، بنياد مقدّس خانواده و عائله و آسايش روحي جوانان را تهديد مي‌نمايد.

 

سنّتي كه در اسلام تا حدّي بر آن تأكيد شده است كه رسول اكرم صلّي‌الله عليه و آله در شأن و قدر آن مي‌فرمايد: «النِّكَاحُ‏ سُنَّتِي‏ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي»‏(4) بايد در جامعه اسلامي مورد تشويق و ترويج باشد.

 

اين همه جوان پسر و دختر بي‌همسر مناسب شأن و اخلاق اسلامي نيست. پسران و دختران سالمند بدون همسر هر چه بيشتر شود، علامت نقص اجتماعي است و هر چه كمتر باشد، علامت كمال جامعه و التزام به اخلاق اسلامي است.

 

نامه‌هاي بسياري از اين جوانان به ما مي‌رسد كه بسيار ناراحت‌كننده است. غريزه جنسي از قوي‌ترين غزائر است و بايد به آن پاسخ داده شود.

 

پدران و مادران مسئولند. برنامه‌ها را بايد آسان گرفت، شرايط بايد در كمال اختصار باشد. در روايات است كه اگر به كسي كه دين و اخلاق او پسنديده باشد و به خواستگاري آمد و به عبارت ديگر كفو بود، جواب نفي بدهيد، معرض فتنه و فساد بزرگ در زمين است.(5)

 

از عبادات بسيار بزرگ، سعي در ازدواج پسر و دختر و بنيادسازي و تشكيل عائله است كه اين كار خدمت به امنيّت جامعه مي‌باشد.

 

اينجانب با اطّلاعاتي كه دارم اين روي‌گرداني از ازدواج را بسيار خطرناك مي‌دانم. در اسلام، سعادت جوان، ‌سعادت خانواده، ‌سعادت پسر و دختر در اين است كه اين سنّت حسنه را به تأخير نيندازند و از اين همه مصالح، منافع و دفع مفاسد چشم‌پوشي نكنند.

 

اين كم نيست و خيلي بالا و با معني است كه مي‌فرمايد: «هر كس ازدواج كند، نصف دين يا دو ثلث دين خود را مالك شده است.»(6)

 

اولياء دين، بزرگان، مصلحان و خيرخواهان عالم بشريّت كه اين همه سفارش به افراد نموده‌اند اهمّيت موضوع را در نظر داشته‌اند.

 

همسرداري، دين و ايمان و اخلاق انسان را بيمه مي‌نمايد و نشاط‌بخش و آرامش‌آفرين است.

 

به پدران و مادران توصيه مي‌كنم كه با فرزندان خود همراهي كنيد. روي سليقه‌هاي شخصي خودتان موجب تأخير اين برنامه سرنوشت‌ساز نشويد. مسئول تأخير ازدواج فرزندان – كه گاه موجب محروميّت آنها مي‌شود- نشويد. تشريفات زائد را كنار بگذاريد و مهريّه‌ها را مناسب قرار دهيد و همه با توكّل و اعتماد به خداوند متعال اقدام نماييد كه انشاء‌الله تعالي جامعه‌اي با نشاط، شاداب و مطابق دستورات اسلامي داشته باشيم. والسلام عليكم و رحمة ‌الله و بركاته

 

لطف الله صافي

اول ذي الحجة الحرام 14


1. سوره روم،‌ آيه 21.

2. سوره فرقان، آيه54.

3. سوره الرحمن، آيات20-19.

4. بحار الأنوار، ج‏100، باب1، حديث 23.

5. مستدرك الوسائل، ج14، باب 24، حديث16466.

6. كافي، ج‏5، ص328، حديث1؛ مستدرك الوسائل، ج‏14، باب1، حديث 16331.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دکتر سعید قماشی :استبداد در تربیت دینی، داعش ایجاد می کند / امکان تکرار روش معاویه وجود دارد

[ad_1] سلم گزارش می دهد : شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -« …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *