دانلود کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» به قلم مهدی نصیری

دانلود کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» به قلم مهدی نصیری (دانلود در ادامه مطلب)

 

مهم‌ترين‌ مسئله‌ امروز زنان‌ ما چيست‌: احقاق‌ حقوق‌ از دست‌ رفته‌؟ برخورداري‌ از تساوي‌ حقوقي‌ با مرد؟ حضور در عرصه‌هاي‌ اجتماعي‌ و سياسي‌ همپاي‌ مردان‌؟ كالبد شكافي‌ ستم‌ تاريخي‌ بر زن‌؟ مرد سالاري‌؟ و ….

اگر از منظري‌ واقع‌بينانه‌ و دينمدارانه‌ و خارج‌ از سيطره مشهورات‌ زمانه‌، به‌ موضوع‌ بنگريم‌، در خواهيم‌ يافت‌ كه‌ مهم‌ترين‌ معضل‌ ما در ارتباط‌ با مسائل‌ زنان‌، حاكميت‌ انگاره‌هاي‌ غربي‌ بر ذهنيّت‌ جامعه‌ و طيف‌ وسيعي‌ از متديّنين‌ و حتي‌ بعضاً متفكران‌ و علماي‌ اسلامي‌ است‌.

فضا سازي‌هاي‌ دنياي‌ مدرن‌ و القائات‌ مستمرّ غرب‌گرايان‌ در موضوع‌ زن‌ و مسائل‌ پيرامون‌ آن‌، موجب‌ فاصله‌گيري‌ ناخودآگاه‌، تدريجي‌ و روز افزون‌ ما از آموزه‌هاي‌ قرآني‌ و روايي‌ در اين‌ باره‌ شده است‌ و در مواردي‌ نيز دست‌ به‌ تفسير و تأويل‌هاي‌ ناقانونمند آيات‌ و روايات‌ زده‌ايم‌ تا بر مشكل‌ انطباق‌ دين‌ با مقتضيات‌ و مشتهيات‌ زمان‌ و پاسخ‌گويي‌ به‌ پرسش‌هاي‌ روز فائق‌ آييم‌ و در زمره عقب‌ ماندگان‌ قرار نگيريم‌!

عموم‌ اين‌ تفسير و تاويل‌ها، امري‌ مُحدَث‌ و بديع‌ و منحصر به‌ حداكثر يك‌ قرن‌ اخير ـ يعني‌ دوران‌ حضور فعال‌ غرب‌ و غربگرايي‌ در جوامع‌ اسلامي‌ ـ است‌ و اغلب‌ نمي‌توان‌ كمترين‌ شاهد و استنادي‌ براي‌ آن‌ها از كتاب‌ و سنّت‌ و سيره مسلمين‌ و آثار علما يافت‌ و در واقع‌، گويا تحوّلات‌ زمانه ناشي‌ از سيطره تمدن‌ غرب‌، به‌ مثابه منبعي‌ تمام‌ عيار و ناسخ‌ منابع‌ استنباط‌ احكام‌ و معارف‌ ديني‌، در اين‌ گونه‌ تفاسير و ديدگاه‌ها به‌ كار گرفته‌ شده‌ است‌!

البته‌ چنين‌ رويكردي‌ به‌ آموزه‌هاي‌ ديني‌ و نصوص‌ قرآني‌ و روايي‌، منحصر به‌ موضوع‌ زن‌ نبوده‌ و به‌ بسياري‌ از عرصه‌هاي‌ ديگر نيز سرايت‌ كرده‌ و روز به‌ روز بر ابعاد آن‌ افزوده‌ مي‌شود.

در اين‌ مقال‌ برآنيم‌ تا با مراجعه‌ به‌ دو منبع‌ اصيل‌ معارف‌ اسلام- كتاب‌ و سنّت‌ ـ ديدگاه‌ اسلام‌ را فارغ‌ از مشهورات‌ زمانه‌ درباره سه‌ موضوع‌ زير توضيح‌ دهيم‌:

1. تساوي‌ يا تفاضل‌ رتبه‌اي‌ مرد و زن‌؟

2. پرده‌نشيني‌ يا حضور گسترده اجتماعي‌ زن‌؟

3. ولايت‌، قضاوت‌ و مديريت‌ زنان‌

و در نتيجه‌، فاصله‌ انگاره‌هاي‌ مسلّط‌ كنوني‌ درباره مسائل‌ زنان‌ راـ حتي‌ در دايره متديّنين‌ ـ از آموزه‌هاي‌ قرآني‌ و روايي‌ نشان‌ دهيم‌.

مهدي‌ نصيري

 

فهرست محتویات کتاب :

* مقدمه‌ 

* تساوي‌ يا تفاضل‌ رتبه‌اي‌ مرد بر زن‌؟  

          الف‌: آيات‌ 

          ب‌: روايات‌ 

* پرده‌نشيني‌ يا حضور گسترده‌ اجتماعي‌ زن‌؟    

          الف‌: آيات‌ 

          ب‌: روايات‌ 

* ولايت‌، قضاوت‌ و مديريت‌ زنان‌  

         الف‌: آيات‌ 

         ب‌: روايات 

* قضاوت‌ زنان‌ از نگاه‌ فقها 

* سيره مسلمين‌ 

* جمع‌بندي‌

* چند تذكر ضروري‌

* فهرست‌ منابع‌ 

 

 

برای دانلود کتاب بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

دانلود با لینک مستقیم  |  لینک کمکی   [حجم = 4.4 مگابایت]

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

دانلود نرم افزار موبایل زیبای بر کرانه غدیر (خطبه غدیر) اندروید – مبین موبایل

دانلود نرم افزار موبایل زیبای بر کرانه غدیر (خطبه غدیر) اندروید – مبین موبایل   …

2 نظر

  1. من چند بار کتاب رو خوندم خیلی کوتاه مختصر و مفید و منطقی اگر نخونید ضرر کردید حتما دانلود کنید و از مطالعه این کتاب لذت ببرید… التماس دعا

  2. با سلام
    استفاده بی تدبیرانه از روایات و مصادره به مطلوب در جای جای کتاب به چشم می خورد! حتی نویسنده بعضا از روایاتی مدد می گیرد که با نص صریح قرآن مغایرت دارد .و درنهایت سخن از غیر قابل اجرا بودن احکام و دیدگاه اسلام درباره زن در شرایط فعلی به میان می آورد! در حالیکه امام راحل (ره) می فرمودند: «اینجانب‌ معتقد به‌ فقه‌ سنتی‌ و اجتهاد جواهری‌ هستم. اجتهاد به‌ همان‌ سبک‌ صحیح‌ است‌ ولی‌ این‌ بدین‌ معنانیست‌ که‌ فقه‌ اسلامی‌ پویا نیست…»
    صد البته پویایی فقه نباید با تحمیل سلایق بر متون دینی و تفسیر به رای خلط گردد. اما در مجموع به نظر می رسد نویسنده هم با نص گرایی مطلق و افراط گرایانه دچار نوعی تفسیر به رای گشته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *