آیت‌ الله مکارم‌ شیرازی خواستار شدند : اصلاح 3 قانون در زمینه مهریه‌

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی خواستار شدند : اصلاح 3 قانون در زمینه مهریه‌

 

 

آیت الله مکارم شیرازی گفتند: در زمینه مهریه سه قانون ما با مبانی شرعی مطابقت ندارد و باید اصلاح شود.

 

به گزارش «شیعه نیوز» ، آیت‌الله ناصر مکارم‌ شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در سخنانی اظهار کردند: در اخبار آمده بود که هر روز شش نفر از جوانان به دلیل نداشتن تمکن مالی در زمینه پرداختن مهریه به زندان می‌روند.

 

ایشان با اشاره به مطرح شدن این مسئله که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است، گفتند: برخی اوقات مشاهده می‌شود که با استناد به این سخن مهریه را بر اساس سال تولد دختر به طور مثال 1370 سکه در نظر گرفته و می‌گویند که مهریه آبرومندانه باشد و مهریه را نیز عندالمطالبه مطرح می‌کنند.

 

آیت الله مکارم بیان کردند: از آنجا که برخی اوقات توقعات زیاد است و شیطان‌ هم وسوسه‌ می‌کند، یک ماه نگذشته می‌گویند که باید هزار و 370 سکه را داماد تهیه کند و باید جوان زندان بماند تا ثابت کند که این مال را ندارد و بعد که مدتی در زندان ماند می‌گویند که پرداخت مهریه تقسیط شود و اگر این جوان بخواهد هر ماه یک سکه بپردازد هزار و 370 ماه به طول می‌انجامد تا مهریه تمام شود و بعد از 110 سال دختر به خانه بخت می‌آید.

 

ایشان با اشاره به وجود سه قانون خلاف شرع گفتند: امیدوارم مسئولان دستگاه قضایی که ما به آنها علاقه داریم سه قانون خلاف شرع را با کمک مجلس حذف کنند چرا که اسلام حرف غیر منطقی نمی‌زند و با مطرح شدن این حرف‌ها آبروی اسلام می‌رود.

 

آیت الله مکارم تاکید کردند: قانون اول که اشکال دارد این است که اگر کسی بدهکار بود را زندانی نمی‌کنند و ابتدا باید اثبات شود که فرد پول دارد و بدهی خود را نمی‌دهد و سپس این فرد زندانی شود.

 

ایشان خاطرنشان کردن: اصل اول بر نداشتن تمکن مالی است و باید ثابت شود که فرد پول دارد و پرداخت نمی‌کند و سپس او زندانی شود. در حکومت اسلامی این مسئله خلاف شرع است و قوه قضائیه این مسئله را به مجلس پیشنهاد دهد و این قانون را اصلاح کنند.

 

آیت الله مکارم اضافه کردند: قانون دیگر دوم که خلاف شرع است این است که اگر عدم تمکن مالی کسی ثابت شد و قرار شد که پرداخت مهریه تقسیط شود وقتی قسط اول پرداخت شد باید زن تمکین کند و نباید منتظر بود که پرداخت اقساط به اتمام برسد.

 

ایشان تاکید کرد: سومین قانونی که باید اصلاح شود این است که در عقد قصد جدی لازم است، آیا جوانی که 3 یا 4 میلیون قرض کرده و دانشجو است و می‌خواهد ازدواج کند آیا می‌تواند هزار سکه مهر کرده و عندالمطالبه آن را پرداخت کند، مشخص است که قصد او در پرداخت این مهریه سنگین جدی نیست.

 

آیت الله مکارم تصریح کردند: راهی پیشنهاد کردیم که به قانون هم ضربه نمی‌زند و قانونی تصویب شود که مهریه از یک حد مشخص بیشتر در دفاتر ازدواج ثبت نشود و از این طریق مشکل حل خواهد شد.

 

منبع: فارس

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

ویژه نامه،پیامک،زیارت،صلوات مخصوص و مداحی شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم     چشمان سامرا از بغض هاى جارى، تمام شدنى نیست. التهاب …

یک نظر

  1. احسنت بر شما که از قوانین اسلام دفاع می کنید امیدوارم اجراء شود باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *