اصبغ و نقل حدیث از حضرت علی علیه السلام

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : اصبغ بن نباته : اصبغ و نقل حدیث از حضرت علی علیه السلام

اصبغ بن نباته به سببِ تقرب و نزدیکی که با امیرالمؤمنین علیه‏السلام داشت روایات و مشاهدات بسیاری از امام علیه‏السلام نقل کرده است که به ذکر مواردی از آنها می‏پردازیم:

خبر از شهادت امام

اميرالمومنين عليه السلام فرمود: «ما يحبس اشقاها؟ و الذي نفسي بيده لتخضبن هذه من هذا؛ چه چيزي شقي ترين(1) آنها را نگه داشت، به خدايي كه جانم در دست اوست، همانا اين (محاسنم) به آن (خون سرم) رنگين خواهد شد».(2).

*****

عبارت «اشقاها» اقتباس از آيه 13 سوره الشمس است «اذا نبعث اشقاها» اشاره به شقي ترين و سنگدل ترين افراد قوم ثمود «قدار بن سالف» است كه ناقه صالح پيامبر عليه السلام كه ماده شتري بود كه شير مي داد و به عنوان معجزه در آن قوم ظاهر شده بود را به قتل رساند. كشتن ناقه در حقيقت اعلان جنگ با آن پيامبر الهي بود. امير مومنان عليه السلام در اين حديث مي فرمايد: «چه كسي شقي ترين مردم را نگاه داشته است» در واقع مي خواهد بفرمايد: «همان گونه كه پي كننده ناقه صالح (قدار بن سالف) شقي ترين افراد بوده، قاتل من نيز از شقي ترين افراد است.»

در مجمع البيان، ج 10، ص 499 روايتي از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل كرده كه حضرت رسول صلي الله عليه و آله به علي عليه السلام فرمود: «من اشقي الاولين؟ شقي ترين افراد نخستين كيست؟» علي عليه السلام عرض كرد: «عاقر الناقه؛ كسي است كه ناقه صالح را پي كرد» پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «صدقت، فمن اشقي الآخرين؟ درست گفتي، اما شقي ترين افراد آخرين كيست؟» علي عليه السلام عرض كرد: نمي دانم. پيامبر فرمود: «الذي يضربك علي هذه و اشار الي يافوخه؛ كسي كه شمشير را بر يافوخ (به آن قسمتي از جلو سر گفته مي شود كه هنگام تولد نرم است و به تدريج حالت استخواني پيدا مي كند و محكم مي شود و از حساس ترين نقاط سر است) تو وارد مي كند. در اين جا پيامبر صلي الله عليه و آله اشاره به بالاي پيشاني علي عليه السلام كرد.

الآغاني، ج 15، ص 220.

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

حدیث سه طلاقه کردن دنیا

شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : اصبغ بن نباته : حدیث سه طلاقه کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *