پایداری عمّار در حمایت از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : پایداری عمّار در حمایت از ولایت امیرالمؤمنین

سوابق درخشان عمار ياسر، تنها به سر سپردگي مطلق در برابر مقام منيع رسالت محدود نمي شد، بلكه او پس از رحلت رسول خدا صلي الله عليه و آله نيز لحظه اي از راه و روش نبوي عدول نكرد و كمترين انحراف و تبديل و تغييري به خود راه نداد، و همواره شميم نبوت و عطر دل انگيز رسالت را در وجود وصي و جانشين به حق آن حضرت، يعني علي بن ابي طالب عليه السلام مي جست، به همين جهت و با همين عقيده و ايمان، مصاحبت پيامبر خدا صلي الله عليه و آله را با ملازمت علي عليه السلام تداوم بخشيد، و در عصر خلفاي سه گانه دست از حمايت علي عليه السلام برنداشت و در عصر نوراني و جاودانه خلافت امير مومنان عليه السلام از روز نخست در حمايت آن حضرت سخن گفت و گام برداشت. او در دو جنگ جمل و صفين در ركاب اميرمومنان شركت جست و در روزهاي آخر جنگ صفين، به دست اهل بغي و عداوان يعني سپاه معاويه به شهادت رسيد.
در فضيلت اين بزرگ مرد تاريخ، همين بس كه مرگ او موازنه جنگ صفين را به هم زد و ارتش شام در موضع خود دچار ترديد شدند و عده كثيري از آنان در نتيجه شهادت عمار و مشخص شدن قاتلان او، از اردوي معاويه فاصله گرفتند و بعضا به سپاه امام علي عليه السلام ملحق شدند.
خون سرخ او در اين نبرد، معيار و تشخيص حق از باطل شد، و نسل هاي بعدي هم كه ممكن بود در خصوص گروه باايمان، و فيه باغيه و تميز آن دو، مردد گردند، به حقيقت امر واقف شدند و حق را به اميرالمومنين عليه السلام و ياران او دادند و معاويه و سپاهيانش را بر باطل انگاشتند. خلاصه اين كه او با پيكر نحيف و خون رقيق خود بزرگ ترين خدمت را به اسلام و مسلمين كرد و كوس رسوايي سپاه شام و شخص معاويه را در تمام تاريخ به صدا در آورد.
*****

 

درباره‌ی admin

همچنین ببینید

سرد شدن آتش بر عمّار

 شرح حال اصحاب حضرت امیر المومنین علی علیه السلام : عمار یاسر : سرد شدن آتش بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *